tisdag, juli 15, 2008

spontanmiddag på gång igen...

Pratade med Vinmannen i dag. Han går på semester nu, och själv är jag ensam hemma igen. Alltså läge för ny middag med goda viner i all enkelhet! Såväl Pokermannen som Direktören är upptagna, men Whiskymannen och Redaktören anmäler glatt intresse. IT-mannen - hos vilken jag tillbringar kvällen med grill och Ravenswood Zinfandel (hallon, kryddor och lakrits) - lovar också att ansluta. Vinmannen och jag konfererar över vinlistor igen. Jag står för port och sauternes om han tar det röda. Champagnen ännu olöst. Vad det blir i glasen avsöjas under kvällen i morgon. -85, -94, -95, -96, -98 verkar än då länge vara åren...

Matlagningen kommer antagligen att tvinga fram tårar hos Lisa Förare Winbladh, men förberedelsetiden denna gång är mindre än noll. Det kommer att handla om att få något gott och vinkompatibelt på tallrikarna inom rimlig tid, och genvägar blir därför nödvändiga. Sorry, Lisa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Usch vad du är dåligt påläst på mig ;-) Jag hävdar med en druckens envishet att komplexa, intressanta viner ska serveras till mycket oavancerad mat. Detta beror på att i alla fall jag har så kackig simultankapacitet att intrycken liksom tar ut varandra annars.

Anonym sa...

Å jag är helt trygg med att även om Konjären skulle servera en middag i enkel ynkedom så skulle det bli en trevlig upplevelse för smaklökarna!

Redaktörn

konjären sa...

whisky
Lisa, du har rät som alltid. Tyvärr tar även min okomplicerade mat alltid längre tid i anspråk än jag tror. Trots detta blev det en njutbar middag med intressanta viner...