söndag, maj 25, 2008

2002 leclerc briant brut divine

Det här har varit en riktigt bra dag. Familjeutflykt med farmor med besök på Rosersbergs slott och Skeppsholmen. Lunch på Café Fåfängan med vidunderlig utsikt och bra rimmad lax. Hustrun och mor tog ett glas vin (Viña Maipo Chardonnay/Sauvignon Blanc - friskt och svalt och motsvarande de förväntningar man rimligen kan ställa på ett glas lunhvitt), men jag var bilförare för dagen och fick hålla mig till Ramlösan...



Till kvällen blev det melodfestival. Vi är inga ESC-nördar men det kan faktiskt vara ganska underhållande. En sallad med cous-cous och haloumi ackompanjerades av Georg Breuers Riesling som som vanligt levererade.


Därefter följde dagens höjdare - 2002 Leclerc Briant Brut Divine.

Det varförsta gången jag provade en champagne från den lätt upphaussade årgången 2002, och det motsvarade mina förväntningar med råge. Det här vinet låg långt till höger på skalan, vilket innebär fylligt och med toner av rostat bröd, gula plommon och äpplen. SB:s smaknoteringar talar om ungdomlig och outvecklad och citrus, men jag vet inte om jag riktigt håller med. Å andra sidan är deras noteringar från januari 2007, och en del har säkert hänt i flaskan sedan dess. Riktigt gott var det i alla fall! Godnatt...

Inga kommentarer: