torsdag, december 17, 2009

vinauktion slutförd

Idag avslutades den auktion som påbörjades i förrgår men som på grund av tekniskt strul fick stänga när man bara hunnit igenom de inledande champagneposterna. Vinmannen och Pokermannen tvingades följa det hela online, medan jag hann dit en sväng precis i slutet på rödvinssegmentet. Jag gjorde ett par försök på några gamla Chateau Musar som dock gick överraskande högt de flesta. Lyckades dock köpa med mig en annan flaska rödvin av för mig ovanligt ursprung (dvs utanför Frankrike och Italien). Vad det var? Nja, det kan komma i en blindprovning nära dig någon gång så det håller jag för mig själv ett tag till... :-)

På portvinssidan blev det bättre utdelning. Jag bävar lite för att berätta vad och till vilket pris, eftersom det alltid tycks finnas de som beredvilligt upplyser om var man ute i Europa kan köpa samma vin till halva priset. Nu handlar jag aldrig i sådan mängd på auktion att några hundralappar blir avgörande. Samtidigt som jag på något sätt gillar det lite gammaldags av att faktiskt fysiskt sitta i en sal och vifta med en pappskylt, betala vid utgången och få med sig flaskorna direkt.

Jag har i alla fall ett par flaskor portvin för mer omedelbar njutning och ett par som kan ligga till sig några år. Bra så.

Inga kommentarer: