fredag, december 25, 2009

1970 taylor's vintage port


Julafton! Alla obligatoriska moment klaras av ett efter ett, och till slut sitter man däst i soffan och njuter en stilla stund med brorsan och ett mognande portvin. Han - som annars skyr söta viner som pesten - kom ju på för några år sedan att portvin som fått styvt 40 år under korken faktiskt var njutbara. Årets julport var därför i yngsta laget för honom, men fick passera...
Jag är inledningsvis inte helt övertygad om det här vinets fulla friskhet, och ett visst tvivel gnager i mig hela kvällen. Det är gott, absolut inte trasigt, men ändå hade jag väntat mig lite mer. Och så den där lätt unkna källardoften som det aldrig gör sig riktigt helt kvitt från, men som bara spelar svagt i bakgrunden; sådär så att man missar den ibland och kan skönja den ibland.
Doften rymmer annars så väl apelsin som mörk choklad, torkade frukter förstås och lite rostade hasselnötter. Smaken domineras av fikon, för att klinga ut i karamelliserade apelsinklyftor och olika julkryddor. Vinet har en bra intensitet med lite eldighet på slutet och bra längd. Det låter bra och det är bra, men min bedömning är fortfarande att det inte var en flaska i toppkondition. Bror och hustru, mor och låtsasmoster har inga invändningar och kanske är det jag som är lite hård i min dom. Tur att jag har en till på lut så jag får chans till jämförelse...!

1 kommentar:

Niklas Jörgensen sa...

Taylor's 70:a var sensationellt bra när jag drack den för några år sen! Renaste doft och frukt så dina misstankar om en off-bottle låter inte alls osannolika....kan bara beklaga och gråta en skvätt i sympati ;-)

Ser fram emot att läsa om den sista flaskan!