torsdag, december 24, 2009

nv pierre gimonnet cuis 1er cru blanc de blancs

En ny tradition infördes i går till klädandet av granen. Vem behöver kladdig glögg när det finns champagne? Vi tog en ny butelj ur vår provarlåda med halvflaskor; den här gången Pierre Gimonnet & Fils Cuis 1er cru Brut Blanc de Blancs. Ren Chardonnay alltså, från premier cru-läge i byn Cuis, söder om Epernay.

En riktigt trevlig och karaktärsfull champagne, med toner av gröna och gula äplen, gula plommon, viss brödighet och ett litet grapestick mitt i allt. Ibland dök ett litet "dammigt" inslag upp i doften - jag har hittat referenser till grönt té och det kan vara det jag far efter. Smaken är frisk med bra längd och syra. Riktigt trevlig munkänsla med bra balans och ett tydligt avtryck i gommen. För att vara en NV champagne av ett litet hus så måste jag erkänna mig positivt överraskad. Perfekt sällskap till glitter och kulor, och en härlig inledning till julen!

God Jul alla medbloggare och läsare! Snart dags att börja fila på årsbästalistorna, eller...?

1 kommentar:

Vinös sa...

Vi drack deras cuvée Fleuron -96 nyligen och var också positiva. Klart bättre än glögg ;-)