fredag, oktober 03, 2008

1999 chateau batailley


Chateau Batailley har ju blilvit lite av husets Pauillac, och sämre kan man ha det! Vi har ju nyligen knäckt locket på vår låda 2001:or, så det kan vara dags att ta en tjuvtitt ett par år in i framtiden med hjälp av årgång 1999. Självklart ett vanskligt företag, eftersom årgångarnas förutsättningar att mogna och utvecklas kan skilja sig mycket åt. Jag har dock fått intrycket att 1999 och 2001 kan ha vissa likheter kvalitetsmässigt, och att jämförelsen därmed inte skulle behöva halta alltför mycket.

Redan i färgen antyds mognaden i form av en nyans som börjat dra mot det brunröda. Doften är - efter en halvtimmes karaffering - stor och öppen, och har en tydlig prägel av stall, ceder, lite mocka, läder, höstlöv och en blyertston. Frukten är riktigt nedtonad. Samma intryck fortsätter i munnen. Frukten är om inte helt frånvarande så åtminstone ganska blyg. En frisk syrlighet men inte särskilt tanninrikt. Det är gott för mig med präglad gom, men det känns lite löst och inte tillräckligt uppstramande. Doften är bättre, mer intressant, än smaken. Frukten är på uttorkande men mognadstonerna har inte riktigt blommat ut ännu, och kommer kanske inte heller att göra det?

Sammantaget upplevde jag nog 2001 som ett bättre vin. Jag skall se om jag får chans att ställa dem emot varandra vid tillfälle.

Inga kommentarer: