söndag, november 04, 2012

1981 latour, 1966 montrose m.m. på the sampler, en av londons bästa vinbutiker

I London finns flera utmärkta vinaffärer. The Sampler är dock min favorit så här långt. Med det unika (?) konceptet att erbjuda 80 av butikens viner på glas erbjuder det vilken vinnörd som helst en stunds god underhållning.

Allt var sig likt från mitt senaste besök 2009: den långsmala butiken med väggarna kantade av  vinflaskor och provningsmaskiner; längst in det rustika träbordet och lite kex. Betala in, ladda kortet och gå loss på vinerna!

Allt det här är ju bra i sig. Tänk att få provsmaka vilken Riesling du gillar bäst innan köp, eller ta en match mellan Syrah-Shiraz innan du åker hem med en säck grillkol under armen...? Men den verkliga storheten i the Samplers koncept blir tydligt först vid maskinen märkt Icon Wines. Här plockar man vilt från hyllorna med mogna storheter och en provsmakning på några cl kostar därefter, men man får också chansen att testa en del saker som annars vore minst sagt svåra att få tag på och som man i en del fall kanske skulle tveka att lägga en liten förmögenhet på för att köpa en hel flaska för att stilla nyfikenheten... Jag menar, en rioja från 1950 från en producent du aldrig hört talas om - känns tveksamt att lägga närmare 1400 kr på ett chansköp, eller hur? Men att chippa in 70-80 kr på en liten smakskvätt för att stilla nyfikenheten är det väl värt?

Så med £50 på det nyladdade kortet ankrar jag vid Icon Wines och brakar igenom en provning som få kunnat ställa på bordet utan vidare....

 

Chateau Montrose 1966
Tegelfärgad kant, klar färg. Mogen doft av murknat trä, tryffel, svamp. Syrlig smak med tappad frukt som främsta kännetecken... Den här flaskan var tydligt i utförsbacken, alternativt stått öppnad för länge.

 

Ridge Monte-Bello 1994
Röd, relativt klar färg. Blyg, frukttonad doft; smak av cassis blandat med mognadstoner av tobak. Fin struktur och tanniner; ändå som helhet lite stum...

 

Solaia 1995
Också här en relativt återhållen doft - är det serveringssättet som dämpar intrycken...? Smaken är det i alla fall inget fel på; torkad frukt, körsbärstoner och en fyllig känsla med markerade tanniner. Bra grepp - bäst hittills!

 
Så här långt kommen höll personalen på att välja vilken flaska som skulle väljas ut för att ta den tomma platsen i ikonhyllan. Till min glädje såg jag hur de efter en god stunds funderande valde en Latour som fick följa med till disken för öppnande. De hade lite problem med korken men efter ett tag placerades buteljen i skåpet och jag kunde få första provet.

Det visade sig vara en årgång jag inte provat förr och som dessutom prismässigt gick att få ett smakprov av utan att tömma kortet helt. Kan i sammanhanget nämnas att den dyraste flaskan som stått i deras rack var Lafite -82, där några centiliter kostade £72...

 

Chateau Latour 1981
Stor doft som verkligen stiger ur glaset på omisskännligt Latour-vis (inte så att jag tror mig kunna identifiera Latour just på det sättet och jag har nog stött på andra viner som också betett sig så men... äh, ja ni fattar.). Doften är hursomhelst urtypisk Pauillac med blyerts, ceder, cassis, tobak... Tydligt mognande. Tanninrikt och stadigt vin där mognaden är mer framträdande i smak än i doft: cassis, svamp, läder, tobak. Trots den fylliga munkänslan känns slutet lite väl slankt och frukten sjunger på sista versen. Just den här buteljen har nog passerat zenit, men rasande gott är det i alla fall!

 

Janasse Vieilles Vignes Chateauneuf-du-Pape 1989
Det pratas så mycket om ung chateauneuf nuförtiden att det kanske glöms bort att det kan erbjuda riktiga långliggare därifrån... Den här har jordig, murrig doft med röd frukt bakom. Angenämt men annorlunda. Överraskande gott och behagligt vin med tydlig mognad såklart och toner av kryddor (kryddigt trä?) men med en hel del frukt kvar: huvudsakligen mogna eller till och med torkade jordgubbar. Mjukt och lättdrucket men med bra syra och uppstramande slut. Riktigt bra!

 

Berberana Rioja 1950
Fantastisk, helt klar, nästan orangetonad färg. Komplex , mogen, mjuk och inte det minsta sursträv och röda vinbärssyrlig som en del gamla spanska viner jag provat. Otroligt häftig upplevelse och kvällens mest oväntade dito!

62-årig rioja...!
 
Väl hunnen så långt så var det stängningsdags och jag som inte hade hunnit bestämma vad jag ville handla med mig! Sånt löser sig dock när en vinnörd träffar en annan vinnörd. Gott och väl en halvtimme efter stängningsdags är jag kvar och pratar vin med butiksansvarig för aftonen, och när vi tillsammans omsorgsfullt plockat ihop fem flaskor så påminner han om att vid köp av sex flaskor får man tio procents rabatt på hela köpet... Ut och hitta en £20-25-flaska som blir gratis! Vilken service!

Missa inte när ni är i London!

Inga kommentarer: