tisdag, oktober 30, 2012

2008 quinta do seival castas portuguesas, brasilien


Brasilianskt vin? Jag som sällan stött på något sydamerikanskt jag gillat överhuvudtaget...? Men man ska inte dö nyfiken, så när det här dök upp i septembersläppet och jag råkade springa på en flaska Quinta do Seival Castas Portuguesas 2008 kunde jag inte låta bli att vidga vyerna för 119 kr.

För trots att jag sagt upp alla prenumerationer på den svenska vinpressen - till priset av att vara sämre orienterad på nyheterna från SB - så hade det här vinets ankomst noterats i bakhuvudet i något informationsflöde någonstans. Antagligen för att det överraskande nog noterats av någon skribent som ett drickbart brasilianskt vin. Och såna bör ju som sagt prövas...

Jag har egentligen ingen aning vad som väntar mig när jag rycker korken. Men från första stund charmas jag av det här! Blint hade jag placerat det i sydfrankrike; lite rustikt, blåfruktigt, fat, lite kryddigt, viss örtighet, en touch chark... Ingen stor elegans, men väl en rättframhet som är intagande. Inga dolda lager-på-lager utan schysst, öppen doft. Nästa överraskning kommer i munnen. Det har struktur, bra tanningrepp och syra så det räcker! Frukten är fortfarande ung och påtaglig men inte det minsta söt och kladdig. Som helhet blir det ett riktigt fint matvin, som även funkar på egen hand. 50% touriga nacional och 50% tinta roriz. Nya franska fat. Well, I'll be damned...

1 kommentar:

Korkdragaren sa...

Jag gillade också det där, vet inte riktigt varför det aldrig blev bloggat. Ärligt och rättframt, helt ok och bättre än det mesta jag provade i Brasilien i vintras.