fredag, december 03, 2010

2005 xavier c9dp cuvée anonyme

Man kan aldrig lite på SB:s hemsidor. Jag hann inte vara med på decembersläppets första dag trots en del intressanta nummer och trodde att allt skulle vara slut idag när jag fick chansen. När jag på eftermiddagen såg att det fanns 4 flaskor Pegau på SB Passagen stämplade jag ut och promenerade iväg i snömoddet. Om inte annat vill man ju kolla lite what all the fuzz is about...


Någon Pegau fanns det inte. Rollan de By gick dock att få på halvflaska - bra så. Ett annat vin som jag sett lite positiva recensioner om var Xaviers C9dP Cuvée Anonyme. Jag har gillat Xaviers standardcuvée 2007 och rekommenderat det ganska friskt till folk som vill ha ett lite bättre vin med stuns i. Det kan inte heller bortses från att namnet "Cuvée Anonyme" känns lite lockande småkaxigt... Jag antar att vingårdarna han handlat druvor av vill vara anonyma för att inte konkurrera med sig själva?! Så här skriver de själva på hemsidan:
"As it name points out, we shall not disclose the origin of the famous domains which compose this wine."

Det här vinet får dock en bedrövlig behandling, och skumpas hem i bilen innan det får en korkskruv i halsen några minuter efter att jag kommit innanför dörren och så rätt ned i glasen - maten står på bordet.... Alldeles för varmt och helt utan luft har det svårt att övertyga först. Det är först nu, när det fått lugna ned sig lite i kylskåp och det går att läppja på i behaglig dricktemperatur en bit under 20 grader som det kommer till sin rätt.

Fortfarande ungt, men med mognadens första stadier tydliga i den komplexitet som erbjuds redan i doften. Fruktdominerat; röda bär och frukter, örter, lakrits... I munnen stramt, tanninrikt men med finess, balans och bra längd. Mognadstoner gör sig påminda främst i inledningen, medan slutet är rejält uppstramande och mest går i rödfrukt (nästan omogna jordgubbar...) och syra. Stort, maffigt - men med ryggrad och struktur som håller hela vägen.

Bra vin nu, men definitivt lagringsmässigt.

PS För övrigt vill jag gratulera Villa Anna till DN:s första 5-poängare i deras hotelltest! Nu har jag inte nyttjat hotellrummen (ännu), men ni är verkligen värda alla positiva omdömen och vi är många som hoppas att ni biter er kvar här i stan! Ni behövs!

Inga kommentarer: