torsdag, april 01, 2010

1995 chateau poujeaux och 2002 mailly grand cru



I födelsedagspresent av äldre bror fick jag häromveckan en flaska danmarksinhandlad Bordeaux. Vad passar bättre än att öppna den på den aktuella dagen? I sällskap av svärföräldrarna och lagom vitlöksspäckad lammstek, ugnsbakade rotsaker och en örtig skysås var det inte svårt att spela ut hela sitt register som Bra Matvin (TM), och här fanns verkligen inget att bli besviken på.


Jag provade en betydligt yngre upplaga (2002) sent i januari, och blev positivt överraskad då. Ett sju år äldre vin från en starkare årgång än -02 borde väl sitta som en smäck nu? Och jo; här är det instant Bordeaux-pleasure från första klunk till sista. Cassis, mogna lädertoner och en whiff av cigarrlåda i doften. Väl integrerad frukt i smaken, bra struktur, fina tanniner men möjligen ett lätt uttorkande drag i slutet som drar åt rödbärighet och syrlighet på ett i sammanhanget inte helt optimerat sätt. Det är ett drag jag helst skulle ha varit utan och som drar ned helheten något, men från en hög nivå! Gissningsvis har det här vinet peakat och är nu - femton år efter skörden - på väg att långsamt packa ihop. Jag anade att det här vinet inte skulle lagras särskilt mycket längre och jag tror att jag hade rätt.


Nu låter det som om jag är negativt inställd, vilket inte alls är avsikten. När det står total drinkability i blocket så kan det inte vara så tokigt... Ett genomgående riktigt gott vin som passade mycket bra till maten och bar fram och kompletterade den utan att pocka på förstafiolen. Tack, bror!


På tu man hand korkar sedan hustrun och jag upp den sista flaskan av champagneprovarlådan jag skaffade i höstas någon gång. Vilken underbar idé att plocka ihop några halvflaskor av för oss svenskar i alla fall mindre kända producenter och baka ihop i ett prova-på-paket! Behovet av halvflaskor champagne i ett hushåll skall inte underskattas...


Mailly Grand Cru Millésimé 2002 beskrivs på deras hemsida som packad med frukter som päron, nektariner, druvor, mandariner. Kanske är deras noter gamla och kanske spelar det roll att jag har en halvflaska. För mig dominerar gula plommon, hasselnöt, toast och ett med ökande temperatur allt tydligare drag av musselskal som till och med gränsar mot hummerkött! I munnen hittar jag gula äpplen, mer toast/brioche och nötter. Bra syra; bra längd. Riktigt gott!



Nu återstår bara att ändra min profil från "närmar sig 40" till "i 40-årsåldern" eller så...

Inga kommentarer: