onsdag, april 21, 2010

2005 chateau grand destieu (hlf)


Hustrun är på egna äventyr på en ny stjärna (?) på den Uppsaliensiska kroghimlen; Lafleur. Själv blir det lite laptopjobb i TV-soffan och avslutningen av en halvflaska 2005 Chateau Grand Destieu, S:t Emilion GC. Flaskan hamnade spontant i korgen vid ett besök på Regeringsgatan, eftersom jag generellt är för bättre vin på halvflaskstorlek. Vinet hör till garagisten Jonathan Maltus domäner och består av 74% Mt och 26% CF. Inte en droppe CS, alltså - hur skall det här gå?

Jovars - rätt så bra, ändå. Jag har ju haft en hel del tveksamheter till det moderna S:t Emilion, men det här är ett trevligt vin. Jag är fortfarande lite småtäppt efter förra veckans förkylning, men doften har öppnat upp fint under kvällen och bjuder på söt plommonfrukt, röda bär och fin kryddighet. Smaken är balanserad, trevligt uppstramande och med ett stramt, lite syrligt slut med fina tanniner. Eftersmaken är hyfsat lång. Bra!

Den eviga frågan om prisvärde förtjänar dock här ett omnämnande. Jag var på väg att konstatera något om ett bra vin för sin slant, när jag erinrade mig att det var en halvflaska jag lagt en tvåhundring för. Nu stannar betyget därför på med tvekan godkänt. På den prisnivån hade jag nog väntat mig lite mer struktur.



PS Hustrun var måttligt imponerad av Lafleur, och efter att ha läst på deras hemsida kan jag konstatera att det verkar vara ännu en restaurang i det där segmentet som kommer att få en 8:a i betyg av UNT:s krogguide och är nöjd med det, eftersom högre ambitioner än så aldrig behövs eller betalar sig i den här sta'n... Nå, jag får väl gå dit själv vid tillfälle innan jag dömer för hårt!

Inga kommentarer: