söndag, april 18, 2010

inventering

Efter den senaste månadens ovanligt rika omsättning på källarviner - såväl insättning som uttag - var det dags att uppdatera inventarielistan. Jag för inte slavisk bok, men brukar någon gång per år se till att det excelark jag nyttjar stämmer med verkligheten i vinrummet. Om inte annat ger det en del utrymme för analys och eftertanke.


Jag tror att jag gjort det här förut någon gång, eller om det kanske var i en diskussionstråd hos Frankofilen eller något, men jag hittar det i alla fall inte nu. Well, here goes...:


Antal flaskor: 256 (omräknat i helflaskor; ligger ganska konstant, faktiskt... En del flaskor i "brukshyllan" oräknade.)
Därav rött: 77,3%
Därav vitt, torrt: 4,1%
Därav vitt, sött: 3,3%
Därav starkvin (inkl port): 10,3%
Därav champagne: 4,9%


Antal länder representerade: 8 (Frankrike, Italien, Kina, Portugal, Spanien, Sydafrika, Tyskland och Österrike)
Därav Frankrike: 74,4%
Därav Italien: 13,3%
Därav Kina: 0,4%
Därav Portugal: 10,7%
Därav Spanien: 0,2%
Därav Sydafrika: 0,4%
Därav Tyskland: 0,4%
Därav Österrike: 1,0%


Frankrike (rött) nedbrutet på region:
Rhône: 12,5% (av hela vinkällaren; 20,0% av franskt, rött)
Bourgogne: 1,6% (2,5%)
Sydfrankrike: 6,6% (10,6%)
Bordeaux: 41,8% (66,9%)


Vitt, torrt nedbrutet på ursprung:
Alsace, Frankrike: 3,5% (85,7%)
Österrike: 0,2% (4,8%)
Tyskland: 0,4% (9,5%)


Äldsta årgång: 1970

Yngsta årgång: 2007

Populäraste årgång: 2004

Alla representerade årgångar:
1970, 1975, 1982, 1983, 1988, 1989, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2001, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007

...och så kan man hålla på! Det som slår mig omedelbart (som jag redan visste men som blir smärtsamt tydligt så här) är att jag druckit upp all min vita bourgogne och inte alls ersatt i samma takt. Slarv! Att inte Spanien är representerat med något annat än en halv flaska sherry är också torftigt. Och utbudet av drickmogen bourgogne löjligt. Inget kaliforniskt eller australiensiskt whatsoever efter att jag bränt min enda Opus One i lördags. Däremot hade jag nog gissat på att bordeauxviner skulle ha stått för över hälften av totala innehavet; så insnöad är jag kanske inte trots allt!

Den mest talande statistiken är dock denna:
Andel Gamla världen: 99,2%
Andel Nya världen: 0,8%

Till Nya världens två flaskor räknas då en souvenirflaska från Kina; den som jag kommer att spara för alltid för devisen på etiketten: "Constantly drinking this wine is good to your health!"...

4 kommentarer:

Ulrik sa...

Cellartracker?
Eller detta kanska bara ar resultatet av det?

Anonym sa...

Tack för inspirationen att kolla vad som finns hemma..

47% Frankrike
16% Italien
14% Tyskland
12% Usa
5% Spanien
2% Australien
2% NZ
1% Österrike
1% Libanon

66% Rött 24% vitt 10% övrigt.

konjären sa...

@Ulrik; jag har varit inne på CT men orkar inte uppdatera och lägga ut kommentarer där också; än mindre köra någon slags cellar-management. En inventering årligen och ett excelark täcker mina behov ganska väl.

@Anonym; visst är det en nyttig övning att göra? Även om man kan ha en ganska god uppfattning om vad man faktiskt har så blir det så tydligt när man får det svart på vitt. Mitt vitvinsinnehav är pinsamt lågt, och den totala avsaknaden av vit bourgogne något att åtgärda snarast!

Red Scream sa...

Ah, inventering! Det är alltid lika kul och jag inser att det var nästan exakt ett år sedan sist. Själv har jag en helt annan fördelning, i dagsläget tror jag att det är 40 % rött (mestadels Rhône och Italien), 40 % vitt (90 % riesling) och 20 % skumpa. 1 flarra röd Bordeaux. Så Rhône, Italien, riesling och Champagne!