lördag, februari 07, 2009

misär...

En saftig körare av influensan golvade mig för tre dagar sedan. Sova 17 timmar/dygn, ingen matlust, helt matt och orkeslös, ont i kroppen och i huvudet, feber... Tja, vad säger man. Det är bara att vänta ut det hela. Något finvinsbloggande lär det inte bli i helgen i alla fall.

Eftersom jag idag i alla fall orkar bläddra i vintidningar för att bota tristessen hittar jag i senaste Fine Wine Magazine - tidningen som tar vid där Livets Goda slutar och skruvar det ett varv till - en vertikalprovning av Pichon-Lalande. Provning och provning, förresten: artikeln beskriver en middag på slottet med alla de viner som bjöds på där, men i spalten bredvid presenteras en vertikal från 1874-2003 sammanställd av upp till tio år gamla noteringar. Nå; hur som helst en imponerande lista på 36 viner - och visst vore det intressant att de hur mina egna bedömningar stämde med proffsens?

Totalt visade sig sju årgångar från vår provning finas med i deras. De som vi bedömde som de allra svagaste åren (1984 och 1992) var t ex inte med i Fine; knappast en slump. Jag försökte mig ju vid det tillfället för en gångs skull på någon slags poängsättning för att det annars blir så svårt att jämföra den mängden vin med varandra på ett rimligt sätt. En något glidande femgradig skala där 5 kanske är 98-100; 4,5 = 93-97; 4=88-92; 3,5=83-87 osv, osv. Det är ingen högre stringens bakom, som ni ser.

Resultatet blev i alla fall som nedan (tabeller visade sig omöjligt för mig, så ni får det radmatat):

1970 Fine: 84 Konjären: 4 Match: +
1975 Fine: 91 Konjären: 3 Match: -
1979 Fine: 86 Konjären: 4 Match: +
1983 Fine: 94 Konjären: 3,5 Match: -!
1985 Fine: 90 Konjären: 4,5 Match: +
1989 Fine: 93 Konjären: 3,5 Match: -
1996 Fine: 96 Konjären: 4,5 Match: =

Tredje kolumnen (Match) visar om jag ligger över (+) eller under (-) deras bedömning. Tja, vad är det dom brukar säga i filmerna...? Don't quit your daytime job, son!

Det som förvånar mig mest är -83:ans urstarka poäng. I deras provning är det bara 2000 (96p), 1996 (96p), 1982 (98p) och 1959 (95p) som bedöms högre. Hos oss var det ganska stor konsensus kring -85 och -96 som kvällens vinnare, med -70 och -79 och -83 som bubblare.

Vad den här lilla övningen lett till kan man väl fundera över, mer än att jag känner livsandarna återvända så smått och att jag orkar göra annat än att se gamla krigsfilmer från soffan. Efter både Das Boot Director's cut och Saving Private Ryan tror jag att jag skall försöka hitta något lite mer rosa och fluffigt. Finns inte My Little Pony som film?

Inga kommentarer: