lördag, februari 21, 2009

1996 henriot brut millésimé

Till melodifestival behövs det något engagerande för att härda ut. Om nu resten av familjen ändå kommer att se spektaklet är det bästa valet man kan göra att gå all in. En rik och varierad buffé av diverse snittar och tilltugg (schalottenlökgratinerad havskräfta, ostron, gåsleverpaté med äppelgelé och finhackad Granny Smith, taleggio med fikonmarmelad, chévre chaud, serranoskinka etc...) serverades alltså i TV-soffan, och till det en Henriot 1996.





Huset Henriot har anor. Enligt Juhlin odlade de vin i Champagne redan på 1640-talet och de startade sitt eget hus 1808. Man äger mycket mark, och är nästan självförsörjande på druvor (omkring 90% av behovet täcks från de egna gårdarna). Årgångschampagnerna ligger normalt kring 50-50 PN-CH, men jag har inte kunnat hitta någon uppgift för just detta vin (jo, nu hittade jag importörens hemsida med produktblad och allt... 1996 var blandningen 48% CH och 52% PN. Där kunde man också läsa att vinet lagrades åtta år på jästfällningen och har en dosage på 10g/l) Årgång 1996 är som bekant 90-talets antagligen bästa år och ett av de bättre överhuvudtaget i modern tid. Champagne från detta år har dock behövt lång tid på sig att mogna, men jag tycker att de -96:or jag provat på senare tid varit riktigt tillgängliga.


Det här är ett sådant exempel. Doften är rik, utvecklad, öppen och fylld av mogna gula äpplen och gula plommon. Rostat bröd och hasselnötter backar upp det hela och som helhet är doften åt det tyngre, mer mättade och fylliga hållet. Mognaden är påtaglig. I munnen utvecklas samma mogna äpplen på en skiva toast, strösslad med rostade nötter. Eftersmaken övergår efterhand i en angenäm citrusfrisk bitterhet med klara inslag av blodgrape.

Som helhet en riktigt bra champagne, väl komponerad och balanserad och som dricks med fördel nu men som säkert kan vänta ytterligare några år. Huruvida det kan utvecklas ytterligare eller snarare kommer att förbli på samma nivå har jag svårt att uttala mig om, men det är i vart fall ingen panik att dricka det omedelbart.


1996 Henriot Brut Millésimé finns fortfarande listat på SB, men om det finns för leverans vet jag inte. Jag milade inportären Mondo Wine så får vi se. Dags att lägga in en beställning i så fall, tror jag...!

2 kommentarer:

Anonym sa...

en st Henriot till allt detta, var inte det lite snålt?

konjären sa...

Åh, det är väl bland annat en fråga om hur mycket alkohol man vill konsumera inför sin femåring. Hustrun har dessutom av olika skäl inte samma aptit på vin som jag, så fördelningen brukar landa 70-30 på en flaska. Räcker ganska bra för mig.

Rörande dock att du är orolig för vår alkoholkonsumtion på det viset! Om det känns bättre för dig så sög vi i oss varsin trevlig romdrink under förberedelserna...