måndag, april 14, 2008

albert ponnelle gevrey-chambertin 2003

Ännu ett av vinerna från vinmannen et al:s firma. Ibland blir min craving för ankbröst och bourgogne oöverstiglig - och varför skall sådana lustar bekämpas? Nej, det är roligare att säga ja, i alla fall om det innebär att man får sätta skruven i en Gevrey-Chambertin!

Såsen den här gången gjordes på bas av körsbärssaft och blodapelsinjuice som fick reducera ihop med rosépeppar och smakades av med lite av det ena, lite av det andra. Gott! Till det en rotsaksrösti och så ankbröst som halstrats i panna och efterstekt i ljummen ugn till 58 grader. Enkelt och busgott!

Om Gevrey-Chambertin kan jag inte så mycket. Generellt är ju Bourgogne aningen mindre "linjärt" än de strukturerade kusinerna i Bordeaux, och jag dricker det för sällan för att hinna bilda mig någon riktig uppfattning. Det här är alltså en generisk Gevrey-Chambertin av procucenten Albert Ponnelle. Så mycket mer infrmation finns inte på etikett, och inte heller på hemsidan...
Färgen är genomskinligt rubinröd, lite vattnig i kanten. Doften är inledningsvis ganska knuten och bjuder - trots karaffering en timme - inte på så staka intryck. Efterhand under kvällen utvecklas dock hela paletten: hallon, jordgubbar (små, sköljda, delade i halvor med snittytan upp - ner med näsan och andas!) och en del kryddor och en blommighet som antagligen är den där violen igen. I munnen kan det bäst beskrivas som "mjuksträvt"; alltså tanniner som ger stadga och grepp åt vinet men som fortfarande känns behagliga och mjuka. Smaken vinner också på luftningen (kan ha att göra med hur lukt- och smaksinne är intimt sammankoplade...!) och är mot slutet rejält lång med en fruktig början och ett mer kryddigt avslut.

Det är klart att det här är gott! Riktigt gott, till och med. Frågan är bara hur gott? Antagligen skulle det ha vunnit på ett par år till i flaskan, men så tycker jag i princip om det mesta... Och hur man än gör så är det ju inte billigt med viner från Bourgogne. Bra pinot noir görs ju dessutom på fler ställen i världen, hävdas det.
Innan jag uttalar mig om ett eventuellt prisvärde måsta jag nog ge mig på en liten pinotforskning - kanske redan i helgen när hustrun och jag skall på Gondolen!? I vinbaren där lär det väl gå att hitta studiematerial...


Inga kommentarer: