lördag, oktober 06, 2007

uteäta på Prinsen

Avtackning av förra chefen skedde på restaurang Prinsen i Stockholm. Vi satt i vinkällaren vilket kändes onödigt passande... Prinsen har ffått goda omdömen i White Guide, och jag trodde att stället skulle passa mina kollegor med husmanskost i finkrogstappning. Så långt alla rätt.

Vi inledde med att dela en flaska husets champagne; Pierre Peters Blanc de Blanc som fick fart på munslemhinnorna med pigga syror. Till förrättens lödiga kräftsoppa och tartuffi fritti fick jag in ett glas chablis Saint Claire från JM Brocard. Enligt systembolagets hemsida finns det både en Vielles Vignes och en Petit Chablis med detta namn, och jag kommer inte att påstå att jag vet vilken det var. Utifrån priset per glas hoppas jag att det var det dyrare... Vinet var inte fullt så krispigt som jag förväntat mig - kanske serverat ett par grader för varmt? Gott, men inte anmärkningsvärt.

Varmrätten blev en långsambakad oxbringa "Rossini". Mycket gott med det trådiga köttet mot de mjuka, smältande tillbehören (potatispuré och halstrad anklever). Till detta en spännande italienre; Biondi Santis Sassoallorro 2003. Biondi Santi är ju annars kanske mest känt för Brunello di Montalcino - vin som sedan vår förlovningsresa alltid har en särskild plats i hjärtat... Det här vinet var en trevlig bekantaskap som passade utmärkt till mat. Strävheten fanns på plats, mycket fat liksom en del frukt. Hade jag gissat (vilket jag iofs kanske också gjorde) så hade jag trott på en blandning av inhemska och internationella druvor. Jag har inte hittat proportionerna, men enligt en källa så skall i alla fall sammamnsättningen vara Cab Sauv, Merlot och Sangiovese. Flaskan finns att beställa för 179:- vilket jag nog tycker att den är värd.
Kvällen fortsatte på samma trevliga sätt och tog slut alldeles för fort...

Inga kommentarer: