måndag, oktober 22, 2007

en bra riesling är en bra riesling

Då och då kan man hitta udda flaskor till nedsatt pris på SB. Påfallande ofta tycks det mig vara tysk riesling med långa, krångliga namn och priser över 100:-strecket. Ytterligare en guldgruva som vi kanske är få att uppskatta?

Till lördagens enkla fiskrätt ryckte jag ett sådant uddafynd ur hyllan. Weingut Pfeffingen är en mindre, familjedrivet vingård om 11 ha i Pfalz. Man skördar sent men producerar torra viner som detta exemplar - vars fulla namn altså är Ungsteiner Weilberg Riesling Spätlese Trocken Grosses Gewächs 2003. Grosses Gewächs är en kvalitetsbeteckning som ännu inte skyddats av lagstiftning och alltså i dagsläget endast är godsets egna värdering.
Korken har vinstensfällningar vilket det var ett tag sedan jag stötte på. Vinet är blekgult och doftar av torkade aprikos, citrus och skiffer. Smaken är frisk, syrarik och lång, med en lätt dieseldimma som sveper över gommen inledningsvis för att sköljas bort av citron- och limetoner. Mycket delikat; både aptitretande och god följeslagare till maten.
Efter lite sökning hittar jag provningsnoteringar hos BK Wine som avslöjar att vinet släpptes i SB feb 2005 och då kostade 200:-. Jag har missat att notera nä jag själv köpte det, men tror att det kan ha varit sommar/höst 2005. Då var det prissänkt till 155:-. För det priset skulle jag vilja hävda lätt fyndstämpel, och hade det funnnits fler i förrådet hade jag inte tvekat att låta dem ligga längre...

Inga kommentarer: