måndag, oktober 15, 2007

primörsläpp, tveksam bordeaux men fantastisk LBV

Så; idag skulle det ske! Primörvinerna (som strängt taget inte är primörer utan viner som köpts in som primörer av SB och som nu levereras ut i butik, långt efter att de tillgängliggjorts för övriga världen - läs Frankofilens indignerade krönika över denna den sista Sovjetstaten) släpptes idag kl 10.00 på de tre vinkällarbutikerna och för beställning på landets övriga bolag. Genom diverse trix lyckades jag avsluta morognens möte kl 09.30 och befann mig på Täby C kl 09.40 med listan i handen. Två före i kön - tusan! Genom lite förhandlingar med den trevliga butiksansvarige som kom ut och hälsade på oss innan öppning fick vi dem att öppna två kassor. Innebar att min beställning processades som nummer två i raden. Vad det betyder i långa loppet får framtiden utvisa.


Väl hemma fick jag fira den avslutade beredskapsveckan med ett glas vin. Den enda halvflaskan som stod till buds var en okänd Bordeaux, Chateau Moulin de Cassy. Må du förbli okänd. Frukt, med hårda, kartiga syror och lite ointegrerat fat på slutet. Och alldeles för hög merlothalt. Skulle inte förvåna om Mr Rolland varit där också. Nix, inte min likör.
Bättre var då att efter maten få njuta ett glas Churchill's LBV 2000. I går sade nämligen hustrun plötsligt: "Det vore gott med et glas portvin!", och vem är jag att neka henne om än jag inte själv fick njuta då? Nå, idag gick det bättre och det här var ett riktigt fynd. Inköpt någon gång i våras för att sparas till julen och den enda LBV som fanns i vinrummet (den enda drickfärdiga vintage porten var min Taylor's 1970 som sparas till ett annat tillfälle...). Mycket gott, med torkade frukter, nötter och choklad i såväl doft som smak. Förvånansvärt vintagelikt, vilket kanske förklaras av det starka året och att Churchill's buteljererar sin LBV ofiltrerad. Tyvärr har man hunnit byta årgång annars hade jag glatt proklamerat detta till julens mest prisvärda portvin redan nu!

Inga kommentarer: