söndag, februari 26, 2006

Spika panel är skoj!



Vinrumsbygget har tagit ett steg framåt under helgen. Jag började spika panel i lördags och har idag fortsatt och fått till ena långsidan och en kortsida! Efter lite inledande bekymmer med panelbrädor som inte riktigt ville fasa in i spåren så har jag fått upp farten, och det är riktigt roligt.

Jag har funderat lite på vilket moment som varit skojigast hittills. Skruva reglar med skruvdagare var rätt festligt, men ganska långsamt. Isolera var bitvis ganska roligt det med. Frågan är dock om inte panelspikning toppar hittills.

Särskilt nöjd är jag med att jag fick till slutet på långväggen så bra mot nästa kortvägg. Det går ju liksom inte alltid jämnt upp med bredden på panelbrädorna och det utrymme som är kvar när sista brädan skall på plats. Här var brädan ca 15 mm för bred, men en nyinköpt cirkelsåg löste det hela galant. Ouiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirrrrrrrrrrrrrrrrriiingringring...mjööö! Kanske allra roligast!

En av poängerna med bygget är ju att förse mig med godtagbara ursäkter för allehanda verktygsinköp. eftersom vi nu bor i en villa så behöver vi ju faktiskt en skruvdragare/cirkelsåg/geringsåg för att inte nämna allsköns handverktyg av varierande slag...





Inga kommentarer: