söndag, februari 12, 2006

Kycklingimprovisation

Ett klart framsteg på vinkällarbygget gjordes under eftermiddagen. Hela andra lagret isolering är nu på plats, och innan jag kommer vidare måste jag skaffa en förrådsdörr och montera den. Har dock ett tips på gång som jag skall kolla upp.

Bilden är från tidigare tillfälle, men konstruktionen syns bättre här. Byggplast utvändigt, 45-regel i kryssverk och två lager mineralull. Nästa steg efter dörren blir att fästa papp och panela...


Hustrun föreslog Uncle Ben´s stir fry-sås med kycklingfilé till middag. Någonstans måste man ju dra en gräns, så medan hon och gossen var på hemväg från kusinerna så letade jag rätt på lite annat.

Pollo al funghi porcini (typ)
  1. Fräs 2 hackade gula lökar i olja. Lägg till tärnad bacon. När det fräst en stund, addera skivad karl-johansvamp (min kom från frysen; antagligen funkar det med vilken svamp som helst). Ta upp ur pannan.
  2. Tärna ca 5-600 g kycklingfilé, fräs i olja med salt och peppar. Krydda med timjan och dragon.
  3. Fös ihop kyckling och lök/bacon/svamp och fräs på alltsammans. Tillsätt en burk lätt creme fraiche. Låt puttra ihop och smaksätt med lite svampfond, kycklingfond, rödvin, balsamvinäger. OBS! Se upp så du inte tar för mycket - prova dig fram försiktigt.
  4. Servera med t ex cous-cous

Slattarna från fredagen och lördagen fick ackompanjera. Bordeaux vann igen, förstås. Kaffe och glass till efterrätt, man tackar!

Inga kommentarer: