tisdag, september 01, 2009

xavier -07 vs fetzer bs zin -06

Lots of work and no wine makes Konjären a dull blogger... Njaej, helt torrlagd har väl inte veckan varit, men det känns som om tröskeln gradvis höjts angående vad som känns värt att blogga om. I kväll vid ledningsgruppens kick-off med efterföljande grillning fick jag i alla fall chansen att introducera kamraterna i lite andra drycker än de kanske brukar nyttja.

Mixed grill med marinerade kycklingspett, något nötkött och kryddiga korvar kombinerat med potatissallad och coleslaw kändes ganska spretigt, och jag undvek därför det mer finstämda registret. För att ge en referensmöjlighet blev det två viner; Xavier CNdP 2007 och Fetzer Barrel Select Zinfandel 2006.

Min tanke var att försöka demonstrera hur två viner som ligger hyfsat nära varandra i smakbeskrivning ändå kan smaka rätt olika, vilket jag tror gick fram. Jag ville också välja bland vanligt förekommande viner, ifall någon skulle råka hitta en ny favorit.

Även om jag inte är någon tillskyndare av zinfandel fungerade den hyfsat till den här sortens mat med lite kryddiga, eldiga, syrliga, toner (maten alltså, inte vinet!). För mig är nog egentligen doften största problemet; jag kommer till vanilj och björnbärsmarmelad och sedan är det stopp. Ganska endimensionellt.

I min gom var det därför ingen tvekan om att Xavier var vinnaren. Naturligtvis ett klart dyrare vin också, men ändå... Xavier hade förutom bär och örter även spännande lakritstoner i doften, och ett klart bättre grepp med struktur och tanniner. Tyvärr var glasen ganska undermåliga och bidrog inte till helheten, men jag är nöjd med att ha försökt vidga vyerna något på mina kära kollegor!

Inga kommentarer: