söndag, september 13, 2009

1959 chateau pontet-canet


Nej, jag har inte druckit vinet. Tyvärr. Jag hade gärna gjort det, även om slottet kanske inte nådde upp ens till sin 5e cru status när det här vinet gjordes. Men med tanke på den starka årgången finns det ändå en god chans att det här vinet kan vara betydligt mer än drickbart. Jag minns den fantastiska 1955 Mouton d'Armailhac - också en 5e cru från Pauillac - som serverades vid provningen på Gefle Vinkällare i november...
Vinet överlämnades som gåva till kollega BQ vid dennes 50-årskalas i går kväll; resultatet av insamlade medel från vänner på arbetsplatsen. Flaskan såg ut att vara i gott skick och hade hyfsad fyllhöjd (mid-shoulder, ungefär). Importerades från Holland.

1 kommentar:

Ulrik sa...

Lysande present.
Jag letade upp till Bourgogne 1969 till 40-åringar. (och ska se till att jag får prova en av dem.)