onsdag, september 30, 2009

champagne José Michel Carte Blanche NV

Innan jag åkte till Gotland häromveckan var jag på SB på Regeringsgatan för lite nödvändiga inköp. Tänkte också muta hustrun med ett par halvflaskor champagne för regniga onsdagar i oktober... På golvet bredvid champagnehyllan hittade jag då en champagneprovningslåda från Scandinavian Wine & Food KB; sex halvflaskor av varierande ursprung för ett snittpris om ca 155 kr/hlf. Köpläge!


I kväll var det en onsdag i oktober som bjöd på tillräckligt bra anledningar att fira för att den första flaskan skulle få släppa på trycket. José Michel & Fils Carte Blanche Brut har den lite ovanliga blandningen 40% CH, 60% PM. Så hög andel Pinot Meunier tycker jag mig sällan stöta på. Eftersom jag oftast föredrar att prova så blint som möjligt hade jag inte läst på mer än så i förväg.

Redan vid första sniffen avslöjades att det här var något annorlunda. Rik, fascinerande doft åt det mer tungfotade hållet, med inslag av bokna vinteräpplen, hasselnötter, gula plommon och nougat. Doftintrycken håller oss sysselsatta och brydda genom hela flaskan, och vi bollar referenser fram och tillbaka i hopp om att den andre skall stämma in. "Sauternes?", "Kanel!?", "Bittermandel!?!", "Mozartkugel!?!?"
I munnen tycker jag att champinjoner dyker upp på ett sätt som jag inte riktigt uppfattat i doften (märkligt; brukar vara tvärtom!?), och hasselnötterna gör sig påminda igen. Syran är balanserad och - tycker vi - inte särskilt framträdande eller påträngande. Helhetsintrycket är mycket positivt, och utan att veta vad halvmagnumspriset skulle vara så gissar jag att det skulle ligga under många kända märken men ändå leverera mer. Vem börjar importera?
Rickard Juhlin har naturligtvis provat, och anser att huset Michel tillsammans med Krug gör de enda lagringsdugliga vinerna med PM i blandningen. En JoséMichel 1921 på 100% PM ger han hela 97p! Den här standardcuvéen landar i hans tycke på mer blygsamma 74p och kommentaren "En stor och tät champagne med tuffa syror och mäktig struktur. Bör lagras." Riktigt så pampig tyckte vi nog inte att den var, och syrorna som sagt inte så tuffa; men vi gillade den, den var annorlunda och vi skulle gärna köpa fler!

1 kommentar:

Kristian sa...

Roligt med ett omdöme, jag har också en sån champagnelåda med en José Michel. Säger Juhlin att den ska lagras får jag väl gömma undan min.