måndag, november 17, 2008

2000 raimat cabernet sauvignon

Lagring av viner behöver inte handla om prestigefyllda premier cru till fantasipriser. Det här var min sista flaska av en spansk 85% CS/15% Mt-blandning som fått mogna under ett par, tre år.

Enligt etiketten har det fått 24 mån på fat och sedan sex månader på flaska. Sex år i mitt fall, snarare... Fruktorienterat, men med klara mognadstoner. Det är den där portvinstonen uppe i gomseglet som jag uppskattar så mycket, och som i en åttaårig spanjor visar sig på ett alldeles förträffligt sätt. Faten är märkbara men inte alls påträngande. Lite snällt, om man skall vara petig, men inte alls oävet till sen middag på upptinade älgfärsbiffar från frysen. Min bedömning är dock att vinet står på sin topp nu och kommer nog inte så mycket längre än så här - vilket inte är nedvärderande menat.

Aktuell årgång är 2005 och kostar 95kr. Om man får lika god utdelning på det om fem år är det dags att investera i en låda!

9 kommentarer:

Fredrik sa...

Trevlig läsning! Jag har också följt några flaskor av precis samma årgång och räknar med att göra av med den sista någon gång till vintern.

Röttorp, som ofta skriver om Raimat CS just som prisvärt lagringstips, gav 2005 gott betyg och ett fönster på 09-16. Inte fullt så högt betyg som för 2000, men låter ändå som ett bra alternativ!

Vinmannen sa...

Det här är och har alltid varit en av mina stora budjet-lagringsvin-favoriter. underbart.

Anonym sa...

(A): Har fortfarande både 2000 och 2001 kvar i källaren. Håller med om att detta är riktigt bra "budgetlagring".

Vad jag vet såldes aldrig 2002 eller 2003 på SB. 2004 tyckte jag inte höll måttet för lagring.

Har provat 2005 och kommer köpa några av dessa för källaren vad det lider...

konjären sa...

SB beskriver 2005:an i termer av "Utvecklad, kryddig doft" och "Utvecklad, kryddig smak" och gör den vanliga försiktiga bedömningen att det inte vinner på lagring. Det vet ju iofs vid det här laget att det är en standardfras som i princip används på allt utom ung vintage port...!

Anonym sa...

Drack 2001an i somras och noterade att den var oväntat bra och även bättre dag 2.

Kristian sa...

Kul att läsa om detta vinet och hur det håller upp vid lagring... detta var ett av de första vinerna jag köpte just för att lägga undan. Har två flaskor från 2000 och en från 2001.

Unknown sa...

Drack 2001:an för inte så länge sedan och som sann Bordeauxvän var jag inte långt från att landa i fel region! Riktigt, riktigt bra vin! Och inte var det för gammalt heller..

konjären sa...

Roligt att fler uppskattar det! Många verkar ha nappat på beskrivningar som budgetlagringsvin - här finns en marknad; Vinmannen!

Anonym sa...

(A): Noterade att 05 har skruvkork. Hur funkar det med lagring? Har aldrig provat själv.