torsdag, november 06, 2008

1998 chateau haut-bellevue haut-médoc

Efter en osedvanligt tung vecka på jobbet med kvällsarbete varje kväll och dessutom beredskap på det så var det en befrielse att komma hem idag. Även om dagen innehöll en del motgångar så fanns det fler positiva delar som övervägde. Ett träningspass till Rammstein på hög volym och sedan hem till en upptinad matlåda ur frysen (rådjur och svamppotatisgratäng). Beredskapen var överlämnad och därmed fritt fram för ett enkelt men gott matvin.


Chateau Haut-Bellevue är en import från sommarens Bornholmsresa. Jag skall inte veva på om bristen på anständig 100-kronorsbordeaux med lite mognad på SB - ni vet var jag står... Här har Anitras efterträdare lite att jobba på.


Färgen är genomskinlig och med klara drag av rödbrunt. Ingen match att gissa at det är ett vin med viss ålder. Om inte färgen avslöjat det redan så skulle doften gjort det. En väldigt klassisk, snygg, mogen bordeauxdoft av torkad frukt, cassis, cigarrlåda, örter... Sist tyckte jag mig finna något slags animaliska toner också - de känner jag inte nu? I munnen är det uttorkande, lite stramt utan att vara strävt; tanninerna bär fortfarande och balanserar upp det hela. Smaken domineras av torkade frukter, cassis och en lätt syrlighet som av vinbär.


Gott, men inte stort. Bra ost- och matvin, men inget att spara längre. Mognadskaraktären ger dock det lilla extra som gör upplevelsen lite mer spännande.




För övrigt kanske jag fick en Echézaux på lotteriet i onsdags, kanske inte. Ett tag såg det ut som om min beställning hade gått igenom, sedan inte, sedan igen... Den stackars expediten på SB hann inte knappa in mer innan allt var borta. Poof! På 30 sekunder hade Sveriges hela tilldelningen av ett vin som ligger mellan 2-25000 kr /flaskan försvunnit. Finanskris, någon?




I väntan på utfallet av fru Fortunas tärningskast åker jag till Gävle på söndag och provar "skatter från källare och auktionskammare", som vännerna på Gefle Vinkällare anordnar. Startfältet som Vinmannen sms:ade häromdagen hade fått de flesta av er presumtiva läsare att lösa biljett till den anrika hamnstaden. Äldsta vinet är över 50 år; två årgångar av en super-second där den yngsta har tjugo år på nacken, en St Emilion av högsta kvalitet osv, osv... Worth a detour. Rapport kommer.

Inga kommentarer: