onsdag, juni 27, 2012

midsommarhelgens viner


Även om midsommar av naturliga skäl inte förknippas i första hand med vin så är ju öl och snaps till sillen inte mycket att skriva hem om... Snaps dricks max tre gånger per år hos Konjären: julbord, påsk och midsommar.

Men det är också en tid för grillning. Och gäster som inte delar mitt intresse för vin... Lite fördomsfullt tänker jag lättgillat, inte alltför elegant eller moget, hyfsat smakrikt ... Chateauneuf-du-Pape!


Midsommaraftonens helgrillade entrecôte möts därför av 2009 La Ferme Du Mont (80% Gr, 10% Sy, 10% Mo i 2007 års tappning - hittar inte data för 2009 men känns som fortsatt hög andel grenache.) om precis som på sortimentsprovningen hos Aeterno levererade riktigt bra. Faktiskt spelade det till och med en del på elegans där i det rödfruktiga, mineraliga, friska anslaget! Uppskattades av alla runt bordet.

Midsommardagens mer mixade griullspett med spretiga smaker fick mötas av en annan Chateauneuf-du-Pape där jag väntade mig lite mer pondus och tyngd. Och så blev det också. Annan druvsammasättning här med grenache (55%), mourvèdre (35%) och syrah (10%). Xavier brukar få goda omnämnanden och jag minns 2007:an som riktigt bra. Men det här... Jämfört med den tidigare kändes det här bara just tungt, obalanserat, massivt och kompakt på ett trist sätt. "Sötflabbigt" löd det samlade omdömet. Synd.





Till ostarna plockade jag därför fram en Sociando-Mallet 2001, och plötsligt var vi hemma igen. Även bland de mindre vana vindrickarna var det här ett tydligt lyft och ett mycket bättre vin på alla sätt. De begynnande mognadstonerna gör det här till ett riktigt komplext vin utan att vara stort. Medelfylligt och friskt. Kanongott just nu och till några utvalda hårdostar förstås ett alldeles utmärkt komplement.

Med risk för att verka enkelspårigt tröttsam kommer det alltid att finnas en varm plats i mitt hjärta för god, klassisk bordeaux med lagom mognad...!

Inga kommentarer: