söndag, oktober 31, 2010

1969 vouvray domaine bourillon-dorléans (sec)


Jag är ju en sucker för gammalt vin. Ibland tvingar det fram en betingad reflex när ålder/pris-kvoten blir för stor. Ett riktigt gammalt vin som fortfarande går att lösa för pengar är i mina ögon alltid intressant.

När SB chockade med att ta in lite gammal Vouvray i somras kunde jag därför inte avhålla mig. Jag har dock inte tagit chansen att testa förrän häromkvällen. En krämig kycklinggryta med en skvätt av vinet i sig som smakbrygga fick göra sällskap - inga alltför spretiga eller svårmatchade smaker...


Korken förtjänar ett eget omnämnande... Mer luddbemängd dito har jag aldrig skådat! Konditionen var det dock inget som helst fel på; lång, tät och sammanhängande.





Doften på det här vinet är höggradigt speciell. Tropisk frukt, äpple/päron, mineral, viss citrus och så det där draget som inte känns helt piggt utan påminner lite om något unket... Våt yllefilt skulle Vinmannen ha sagt, som inte är svag för gammal chenin blanc. Jag tror mig dock av olika skäl ha tillbringat betydligt mer tid i och under vått ylle än han har, och håller inte riktigt med. Kanske snarare ett lätt oxidativt drag, men inte så uttalat som i mina senaste vitvinserfarenheter med mer än 30 år på nacken (Laville Haut-Brion 1970, Viña Tondonia Gran Reserva Blanco 1976...). Det är svårt att på doften säga att det här är ett så pass gammalt vin.



Smakmässigt är det en smula ensidigt. Det smakar som det doftar, med tydligt markerad syra som främsta framträdande egenskap. En äpplighet blir alltmer påträngande under kvällen; riktigt surgröna Granny Smith. Det är... speciellt. Bra längd. Komplexiteten tilltar något i eftersmaken, men det är fortfarande lite enahanda.

Helhetsbetyget blir godkänt (+) smakmässigt, klar kuriositetsbonus men tveksamt prisvärde.






Det funkar någotsånär till maten, men bör nog hellre njutas på egen hand. För visst går det att njuta av det, men utan kuriositetsfaktorn som etiketten ger hade nog frågetecknen hopat sig. Nu går det att acceptera och förklara bristerna och istället fascineras över vitaliteten!

Inga kommentarer: