torsdag, februari 25, 2010

fyra halvor och en hel...



Halvflaskor var det sagt, när familjen tog sportlov och lämnade trafikkaos bakom sig för att njuta av snön i stället för att förbanna den. Det ordinarie urvalet på SB är ganska begränsat, men jag fick i alla fall med mig ett urval, av vilka fyra stycken avverkades. Dessutom tillkom en helflaska i Säfsens restaurang en kväll...

Det blir ganska korta noter i kväll, men jag vill hellre leverera än elaborera just nu.


2006 Chateau Chasse-Spleen (? kr)
Serverad till entrecôte med klyftpotatis och bearnaise. Stabil, trevlig, hyfsad frukt och längd; ung, viss strävhet... Ett bra försök, men inget som sticker ut.


Serverad till skidåkar-carbonara... Bra struktur och syra; "torr", örtig smak med sura körsbär, fat och stramhet. Gott!

Serverad till Hyttans överraskande goda hämtpizza. Spännande doft, mer mörkbäriga inslag än CdB, bra struktur och längd men med en extra dimension och bättre balans i mitt tycke. Årgången? Druvblandningen (båda anger små mängder Cab Sauv)? Hustrun meddelar avvikande uppfattning:

"Jag tycke Castello di Brolio var bättre."
"Varför?"
"För det passade mig bättre då...!"

Svårare behöver det inte vara. Veckans vinnare i mitt tycke i alla fall.


Serverad till ostar. Tung, sötaktig doft utan spänst. Tråkig, sötflabbig smak med brist på syra, struktur och spänst. Förvånansvärt dålig för en amarone. Man kan diskutera stilens fördelar och nackdelar och i viss mån är det kanske en acquired taste, men en bra amarone till ost kan sitta riktigt fint. Det här var inte en sådan. Veckans besvikelse.



Till detta lades också vinet från veckans enda restaurangbesök; en 2007 Saint Joseph från Les Vins de Vienne. Vald för att passa till viltbufféns lite spretiga smaker gjorde dess druvtypiska och ungfruktiga björnbärs-/vitpeppartoner sitt jobb på ett utomordentlig sätt, utan att glänsa.
"Gott, men inte ett vin jag trodde du skulle välja!" var hustruns kommentar. Viss poäng fanns det väl i det, men det finns tillfällen då också ung syrah är välkommen.
Allt som allt en mycket givande och avkopplande vecka! I morgon blir det en dags arbete innan det är dags att vila ut en hel helg igen...!

Inga kommentarer: