lördag, augusti 08, 2009

clausthaler classic alkoholfrei

Hustrun är i Göteborg för Madonnakonsert, och sms:ar om uteserveringar, GT:s i solen (nej, inte GöteborgsTidningen) och allmän partystämning i staden. Själv är jag kvar med beredskap hela helgen och en pigg femåring, vilket innebär ett intrikat backup-schema med mor- och farföräldrar och IT-mannens familj inblandade utifall jag måste rusa till jobbet...
Efter en trevlig eftermiddag med tornerspel och allt kom bror, J och Brynäsmannen hem på lite grill. På ICA plockade jag med mig ett par flaskor Clausthaler alkoholfritt öl för att i alla fall få något som skummade i glaset. Förväntningarna var väl milt sagt låga, men det här var en i alla avseenden positiv överraskning! Ett öl uppenbarligen helt utan alkohol som ändå har en fyllig kropp och bra beska - allt i relativa termer, såklart. Skulle kunna passera som en lättare pilsner i de flesta sammanhang, och sparkar rumpa på all lättöl som jag hittills stött på. Bra alternativ för vita veckor!

3 kommentarer:

Syrah sa...

Kul du gillar Clausthalern. Jag gillar den, även om det finns bättre alkoholfria öl i Tyskland. Synd bara att vi inte har fler i Sverige. Jag dricker hellre alkoholfri öl än sliskig cola till maten.

konjären sa...

Håller helt med om cola, som har inget med mat att göra (undantagsvis - och nuförtiden i princip aldrig - kan det fylla en funktion som törstsläckare till s k dagen-efter-pizza, men det känns som en svunnen tid).

Clausthalern kändes mycket närmare originalet än lättöl, och kommer säkert att bli ett återkommande alkoholfritt alternativ hos oss. Jag ser gärna fler, liknande öl på butikshyllorna.

Anonym sa...

har du provat Jever, den alkofria? Tycker faktiskt den är godare. Clausthalern tycker jag har en utanpåliggande konstig sötma, som om man tillsatt socker iefterhand, först söt, sen en avslutande beska. P
rova jevern (eller norrlands guld lättöl, bästa lättölen)