tisdag, september 27, 2011

2007 larrivet haut brion


Det här vinet kom lite i skymundan i söndagens post. Oförtjänt, konstateras det när jag avslutar flaskan på måndagskvällen. Det här är ju faktiskt riktigt, riktigt bra. Undrar om det fortfarande finns på SB, tänker jag och gör en sökning. Jodå; det finns inte bara kvar utan dessutom med sänkt pris! För 259 kr (har kostat 329 kr...!) är det ett klipp. Till och med Vinmannen får erkänna att det är ett rätt hyggligt pris. Vinet snittar 91 p på CellarTracker.

I några butiker finns det på hyllan, och enligt min kontakt på SB fanns det 36 flaskor kvar i depån i förmiddags... Efter vårt samtal var det nere i 24. Årgång 2008 finns för övrigt att beställa för 439 kr, om någon skulle föredra den.

Now that you know - what are you going to do about it...?

5 kommentarer:

Anonym sa...

2008 koster väl 297?????? Och är väl ett mycket bättre vin....

Anonym sa...

(A): Prisskillnaden speglar väl skillnadem mellan rött och vit???

Provade blanc i januari. Kändes att det inte var ett 100-kronorsvin, men jag blev inte särskilt imponerad. Funderade på om det möjligen var en defekt flaska utan att kunna sätt tummen på det...

konjären sa...

Anonym 1: Larrivets röda 2008 (best nr 95575) kostar mycket riktigt 297 kr, medan det vita från samma år (best nr 95704) kostar 439 kr.

För röda viner stämmer ju att 2008 allmänt anses vare ett betydligt starkare år än 2007, men för torra vita har jag uppfattat det som att det inte är lika självklart. En 70%-ig prisskillnad bör i min värld motivera en avsvevärd kvalitetsskillnad...

Nu har jag inte provat Larrivet Haut-Brion Blanc 2008, och det är kanske (troligen) ett ännu bättre vin, men jag tycker att det här vinet till det här priset är ett klipp...!

Anonym 2: Jag var inte alls lika imponerad i april; då tyckte jag att det var spretigt. Nu kändes det som att det redan "satt sig" lite mer och jag tror att det kommer att kunna åldras riktigt fint.

Smygdefekta flaskor är ett gissel; min Guiraud -97 sist var en typisk sådan som inte på långa vägar var där den borde vara, men det gick inte att hitta någon kork eller så. Bara... stum.

Vintresserad sa...

Hej, detta borde man nog prova på hemmaplan. 259 kr låter inte farligt för en bättre vit Bdx. Min (begränsade) erfarenhet är att 2007 är utmärk för söt vit Bdx, relativt bra (minst 6 av 10) för torr vit Bdx och rätt ojämn för röd. 2008 är nog möjligen marginellt bättre för torr vit, men motiverar inte prisskillnaden på pappret. F.ö finns tex (röd) 2007 Montrose för 519 kr... också det ett ovanligt bra pris tycker jag... MVH Vintresserad

Klingan sa...

de är slut nu, och dessutom 12 fl till borta från gbg och umeå

skynda, skynda

bra tips där!