måndag, februari 14, 2011

2005 delas, marquise de la tourette hermitage



Så är en beredskapshelg avslutad och ett lite bättre vin får fiskas fram ur gömmorna för att fira... Jag var ju en smula besviken på Jaboulets La Chapelle 2001 för några veckor sedan, och har faktiskt gjort ett obloggat försök (jag måste jobba mindre, blogga mer...) på en Graillot Crozes-Hermitage 2004 däremellan som referens, så jag fortsätter mitt sökande i norra Rhônes halvmognande utbud av mer eller mindre syrahdominerade viner...


Nu är sex år ingen ålder för en Hermitage, bevars, men det har ändå legat till sig ett par år hemma i vinrummet - vad har hänt med vinet på den tiden? Jag måste säga att det här känns som om det är i en mycket trevlig och givande fas just nu. Fortfarande ungt men babyhullet har tunnats ut lite och en bra balans mellan kropp, syra och tanniner infunnit sig. Doften är komplex och inbjudande; björnbär, charkuterier, lite läder och en lätt pepprig kryddighet. I munnen är det medelfylligt snarare än fylligt, med bra "tuggmotstånd" och en tydlig eftersläng av seriösa tanniner. Ett riktigt gott vin som lämnar intryck i gommen. Priset är en tredjedels av La Chapelle - som vanligt infinner sig frågan varför man inte köpte fler...

Den obloggade Grailloten var för övrigt riktigt trevlig, som jag minns den, men mer parfymerad i näsan... Jag var i alla fall inte lika överens med doften som jag var i Delas urfina Hermitage ovan. Bra att göra ett diagnostiskt prov, men resten får vila längre...

Inga kommentarer: