söndag, februari 06, 2011

2 x cru bourgeois, médoc

Jo, jag får väl göra en kort not om helgens viner också... Båda överraskade positivt, till slut!


Det första, 2006 Ch Segue Longue Monnier, köptes på Bryssels flygplats på ren chansning. Efter att ha gått och dreglat i fine wine-butiken lade jag till slut band på mig och avstod den melchior (18 liter) Cheval Blanc 2006 som låg där i montern och lockade. Inte heller en Haut-Brion 1947 lyckades få mig att tappa förnuftet, trots sina 100 Parkerpoäng ("...on five different occassions...").


Det separata Cheval Blanc-skåpet med 13 olika årgångar från 1985 och framåt...

I stället nappade jag på ett "tag två, betala för tre"-erbjudande i en annan butik, tänkandes att en cru bourgeois från 2006 inte kan vara hur dålig som helst, och om priset blir 80 kr flaskan kan man chansa.


Det är, naturligtvis, inget stort vin, trots guldmedaljer och allt. Smaken är tämligen kort och visst är det lite glest. Men det har en förlåtande egenskap i sin fantastiska doft! En riktig nose-pleaser med skönt stalliga dofter. Hustrun tar i från tårna...:


"Det luktar ... *sniff* ...som läder, fast det sitter kvar på kossan, typ!"


Inte helt dum beskrivning, och jag vill för säkerhets skull tillägga att hon är disputerad biolog och att jag älskar henne högt...! Vinet slank ned tillsammans med diverse ostar och gjorde sitt jobb med bravur.


Helgens andra vin var inledningsvis något av en besvikelse. 2004 Rollan de By har Framförallt doftmässigt låg det klart i bakvattnet till sin yvigare kamrat från kvällen innan. Smaken håller dock ihop bättre och är längre. Vi enas om att det är ett bättre vin, men kanske lite tråkigare.



Halva flaskan blir över och fraktas hem i skumpig bilfärd över två timmar. Utan större förväntningar häller jag upp ett glas för att avrunda kvällen. Döm om min förvåning när det känns nästan som ett helt annat vin i glaset! Hustrun håller med; det har andra, mognare dofter av chark, skinka, plommon, tobak... På doften hade jag kunnat missta det här för något betydligt exklusivare. Jag var lite snål i omdömet i december, men nu ikväll kan det bära sin prislapp (även om det - förstås - går att köpa hem billigare på annat sätt....)!

Inga kommentarer: