onsdag, oktober 14, 2009

2001 trimbach cuvée frédéric emile


Så var det dags igen för vinet som ibland lyfter mot skyarna, ibland sunkar i dyn... En 1983 på halvflaska var en storartad upplevelse; 2000 en besvikelse sist. 2002 levererade till Valborg men hamnade lite i skuggan av en österrikare. Så, hur var det i Alsace 2001? Jag kollar runt i några olika vintage charts, och blir inte mycket klokare. En del håller året som bättre än 2000 och ett av de bästa sedan millennieskiftet medan andra är mer njugga. Bäst att lita till egna sinnen...
När det gäller Trimbach CFE har jag kommit på mig själv av att fascineras särskilt av färgen. Den där guldskimrande lystern är riktigt förtrollande... Doften är inte alls tokig den heller. Riktigt läcker, absolut ren och fokuserad, typisk rieslingdoft med begynnande mognad som dyker upp i fortfarande ganska diskreta skiffertoner. Citrustonerna drar nästan mest åt lime; honung och mineraler spelar i bakgrunden. Inte jättekomplext, men som sagt; fokuserat.
I munnen blir citrus- och mineraltonerna mest framträdande inledningsvis, för att backas upp av gul frukt och sedan blomma ut i en lång syradans på tunga och i gom. Mycket, mycket gott! Eftersmaken sitter i minutvis.
Sammanfattningsvis ett av de bättre CFE-exemplaren jag provat, och som jag spontant sätter högst av årgångarna 2000-2001-2002-2003. Åtminstone just nu, framför en dator i Uppsala en kväll i oktober 2009...

2 kommentarer:

Sybariterna sa...

Jag upplevde 2001 som ett mycket bra vin, det är en av mina favoriter. Måste nästan leta på en kartong så man får uppleva den fler gånger..

konjären sa...

Ja, som sagt, jag tyckte den stod sig mycket väl av de årgångar jag haft förmånen att prova. 83:an var väl i en klass för sig, men där börjar också skillnaden i mognad bli så markant att jämförelserna blir svårare.