måndag, maj 25, 2009

2006 fontanafredda langhe nebbiolo


Äntligen fri från beredskap, och dessutom en underbar sommarkväll med perfekt läge för grill! Tiden medger dock inga större åthävor, men hemmagjorda hamburgare är inte fy skam och dessutom mer vinvänligt än man kanske tror.

Fontanafreddas Langhe Nebbiolo brukar höra till standardnumren hemma. Lanseras ibland som mini-barolo, men det är att sätta ribban högt. Jag har antagligen druckit årgång 2006 tidigare, men inte bloggat om den. 2005 fick positivit omdöme.
Doften är inledningsvis präglad av mörka körsbär, men efterhand öppnar det upp en smärre blomsterbukett. Häftigt! Violer och rosor; örter och lakrits... Slankt, stramt, lite syrligt och en lång, angenämt bitter eftersmak. Frukten är - förutom de inledande doftintrycken - ganska frånvarande, men ni som vid det här laget börjat känna min smak vet att det sällan bekymrar mig... F&V är tveksamma när de provade den här för snart ett år sedan - kanske begynnande mognad gjort något positivt med vinet eller så hade de helt enkelt bara fel! :-)
Till grillat kanske det egentligen inte är ett optimalt vin, men jag dricker hellre ett slankt, surt, stramt vin jag gillar än tvingar i mig vaniljsötad björnbärssylt som på något objektivt plan anses passa som s k "grillvin". Trust your instincts - obey your thirst!

Inga kommentarer: