söndag, januari 11, 2009

samtidigt, i london...

Jag skulle ha lyft fran Englamd ca kl 18 i gar kvall. I god tid infann jag mig pa Heathrow for att dar motas av beskedet att flyget var installt pga vadret. Vilket vader!? Ja, det var nagon grad under 0 och pa vag till flygplatsen kunde man t o m se sno pa ett par hustak. Men att borja stalla in flyg for detta?

"This is England..." suckade den hjalpsamma damen fran British Airways menande, nar hon efter drygt tva timmars vantan bokade om min resa. Jag fick tva val; antingen flyga 09.10 till Paris och darifran till Stockholm med ankomst ca 16.30, eller flyga direkt till Stockholm kl 21 pa kvallen, landa kl 00.35... Aven om en extra dag i London hade kants mer meningsfull an en sondag pa flygplatser sa overvagde anda chansen att fa komma hem till lugn kvall med familjen.

Pa flyget hjalpte de till med hotellbokning ("som du maste betala sjalv; det har ar force majeure") och kl 23 pa kvallen var jag tillbaka i London, incheckad pa hotellet och satte tanderna i en blodig biff som skoljdes ned med en rejal dos billig Cotes du Rhone.

British Airways-damen fruktade mycket folk pa flygplatsen idag. "I strongly recommend you to be here 2 hours in advance." Hotellportieren tyckte att en timmes taxitid var rimligt. "You never know about traffic..." Sammantaget innebar det att klockan ringde 05.45 i morse. Sjalvklart var det inga koer varken pa vagen hit eller har pa flygplatsen. Sa med narmare tva timmar till avgang var jag igenom security och har nu att fordriva tid pa Heathrow, trott och elandig. Dessutom forsokte taxichaufforen lagga pa 10£ pa det overenskomna priset och jag glomde mina handskar i bilen.

Charles de Gaulle far kompensera med nagot guldkantat champagneerbjudande i taxfreen, "ta tva Krug betala for en!"

*suck*

2 kommentarer:

Vintresserad sa...

Hmmm - att flyga till/från London har sällan ngt underhållningsvärde... men hur gick det med:
- The Sampler
- The Maze
- The BBR

Var hos BBR för ett drygt år sedan och det är en synnerligen trevlig miljö att handla vin i... tyvärr var prisläget "City" och pundkursen inte så kul då, den är bättre idag. Men utbudet är finfint! Synd att BBR stängde ned sin shop på Heathrow.

Anonym sa...

Flygplatser suger emellanåt, men jag hoppas att övriga dagar utföll till belåtenhet. Jag håller med vinintresserad om att vi ser framemot mer utförliga rapporter!