torsdag, december 18, 2008

vinauktion - enstaka flaskor

I går smet jag från plikterna en stund och bevistade årets kanske mest intressanta vinauktion för oss som faktiskt vill dricka spännande viner. Auktionen med enstaka flaskor hade samlat en spännande uppställning av mindre poster, mindre kända slott eller udda årgångar. Visst fanns där också någon Latour -82, men överlag var det lite mer återhållsamt jämfört med de stora auktionerna.

Tyvärr blev det inga insop så länge jag kunde vara kvar, men Vinmannen tog igen en del längre fram. Ett par mogna port och lite bourgogne har jag lovats få överta, och det får väl vara bra så. Dessutom har han lovat att några andra klipp som han inte vill avslöja kommer att dyka upp på en middag framöver... Överlag verkar det ha varit en auktion med chans till en hel del intressanta köp till förhållandevis vettiga priser - någon gång måste jag ha möjlighet att stanna längre!

Avslutningsvis kan jag inte undanhålla eventuella läsare det MMS jag fick tidigare i kväll. En kollega som jag kom i samspråk med häromdagen och som kände till mitt vinintresse passade på att fråga om en gammal flaska som han fått ärva med huset om jag förstod det rätt; den hade visst legat i en matkällare... Det var en Bordeaux, visste han, och årgången var 1962. Synd att det inte var 1961, tänkte jag, men samtidigt är sånt här alltid spännande, och jag bad att han skulle kolla namnet. I kväll fick jag nedanstående bild:


Tja, jag skulle inte ha något emot en La Mission-Haut-Brion 1962 om den kastades efter mig... En snabb koll med Vinmannen visade att han köpt samma vin på auktion i våras för ca 1500 kr styck. 1961 däremot kan kosta runt 10.000 kr... Ingen stor skatt men en spännande flaska att ha snubblat på lite oförhappandes. I morgon inleds övertagandeförhandlingarna...!

Inga kommentarer: