tisdag, juni 26, 2007

"Har ni legitimation, tack?"

Det var länge sedan man fick höra den frasen på ett Systembolag, åtminstone riktat till mig. Dagen före midsommar inhandlades lite allmänna förnödenheter till helgen. Som redan konstaterats innehöll det något som inte kan anses vara särskilt märkligt ur svensk midsommarsynpunkt; dvs några burkar öl, ett paket om tio småflaskor snaps (svenska nubbar), en box rött (ja, jag har redan gjort avbön för boxvinet nedan, så jag upprepar mig inte), en österrikisk beerenauslese, en bubblande rosé (riktigt trevlig!) och ett litet fynd för källaren i form av mogen tysk halvtorr riesling: Erdener Herrenberg Riesling Auslese 1994 .

Jag vet inte, men för mig andas det inte tonårsfylla över det här urvalet. Det känns så medelålders präktigt att jag inte fattade vad han menade när grabben i kassan (säkert fem år yngre än jag, minst!) frågade efter legitimationen. Trodde först att det var något med betalkortet han skulle kolla, men det hade jag ju inte ens lämnat fram. Sedan fattade jag. Det enda jag fick ur mig var "Tack så mycket!" och lämnade fram körkortet som visar att jag fått handla alkohol i väl över femton år vid detta laget. Hustrun trodde mig knappt. Själv tror jag att det var mina nya, coola shorts!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fick visa leg. förra veckan, så jag slår dig med 2 år! Broder E

Anonym sa...

Är inte det minsta förvånad så ungdomlig som farbror är. *flinar brett*

Alice sa...

Min då 26-årige pojkvän fick visa leg när han på mitt önskemål köpte en årgångschampagne från 1980.

Själv tycker jag att det känns strålande att bli leggad. Senast när jag köpte sex flaskor billigt (och bra) rosé.