tisdag, juni 26, 2007

ett i-landsproblem

Häromveckan hade jag ju kollegor på besök, och korkade upp en magnumbutelj champagne som inledning på en trevlig kväll. Då upptäckte jag att min champagnehink är för liten för större buteljer. Ett klassiskt i-landsproblem som jag får anledning att åtgärda framöver, i och med att källaren berikats med inte mindre än fyra 1,5-litersbuteljer av den otroligt prisvärda Palmer & Co 1996. Jag har ju sedan tidigare köpt (och druckit) några normalstora flaskor av denna champagne (det ligger nog minst en flaska, kanske två), och förbluffats över dess smakrikedom och komplexitet relativt sitt i sammanhanget blygsamma pris. Vanliga flaskor är sedan länge slut hos leverantören, men ett parti magnumflaskor finns alltså inne i beställningssortimentet. Literprset har gått upp något men det är ingen tvekan om att vinet fortfarande får fyndstämpel.
Att just 1996 hyllas av en i stort sett enig kritikerkår som troligen den bästa champagnårgången på 1990-talet (i konkurrens med 1990) kommer kanske inte som en överraskning för eventuella läsare av denna blogg. Årgången är också omskriven för sin stora lagringspotential, och hur skall en champagne lagras om inte på magnum? Räknar med att dessa raringar skall förse mig med nyårsskumpa några år framöver...!

Inga kommentarer: