måndag, januari 22, 2007

en rioja är ju aldrig fel...

Det var ett tag sedan jag drack rioja. Jag tror att det kan ha varit vinmannen som bjöd på en flaska Rioja Alta för några år sedan, kanske en 1989? På rekommendation av någon vintidning (troligen Livets Goda) investerade jag dock i ett par flaskor Roda II 2001 i höstas. Till en fullkornspasta med gräddig sås på strimlad lövbiff, rödlök, svamp m.m. kändes det dock som ett inte alltför strävt vin skulle passa, och jag ville ju gärna visa IT-mannen att jag hade andra flaskor än franska i min källare... Vinet var gott, med tydlig fatkaraktär av amerikansk ek (eller vaniljessens...) men utan att slå ut frukten fullständigt. Lättdrucket utan att vara alltför inställsamt och - törs jag påstå - en hyfsad match till maten.


Efterrätten blev en havtornssufflé; ett nytt sufflérecept som förordade en del mjöl i smeten gjorde att de var tyngre än normalt. Inte helt oävet, men jag tycker nog att en sufflés första skyldighet är att vara fluffig. Och ja, en physalis på desserttallriken är såååå nittiotal - okej? Till detta ett flygplatsfynd. Apropå sköna tyska vinnamn; håll i er: Gottfried Gerharz 1996 Dromersheimer Ruländer u. Silvaner - Eiswein Qualitätswein mit Prädikat! En underbar doft av litchiefrukt och syltade mandariner följs av en lätt simmig och söt men inte kladdig smak av bl a torkad ananas och aprikos. Mycket trevligt!

Gästerna hade den goda smaken att först visa sin totala dominans i 80-tals-TP för att därefter stå och stampa i mittcirkeln tills vi hunnit ikapp och - på grund av den sena timmen - raskt acceptera remierbjudandet. Snyggt.

Inga kommentarer: