tisdag, juni 06, 2006

Aggregatet på plats!

Har man turen att få hjälp av både brorsan och pysselmannen under en kväll och en dag så händer det grejer... Hallen utanför vinrummet, som av någon anledning lämnats med obehandlade väggar och tak av förra ägarna, har nu fått ett rejält lyft. Att bara tapetsera vinrumsväggen skulle ju sett fånigt ut - bäst att göra allt i ett svep.

Lite märkligt tycktes det oss redan när vi flyttade in, att man i ett rum inte slutfört arbetet. Kanske allra märkligast att man spikat upp listerna utmed taket och inte något annat. Kändes inte som det smartaste att börja med, och de fick också mycket riktigt plockas ned först. Jag hann måla taket under helgen, och sedan kom mina två biståndsarbetare och med gemensamma ansträngningar såg vi till att väggarna fick tapeter och att listerna kom tillbaka upp. Hela rummet fick på en gång en mycket ljusare och trevligare känsla.

Tack vare att väggarna nu tapetklätts så kunde också en riktig milstolpe passeras - kylaggregatet är på plats! Vi jobbade en stund med tätningen runt det, för att se till att inget luftläckage skall kunna ske. Med hjälp av lite överblivet drev från dörren törs jag påstå att det blev så tätt som det överhuvudtaget borde vara möjligt att göra.
















En skön syn...

Känns otroligt skönt att se det på plats! Jag har dock fortfarande inte testat det - brorsan hävdade att kylskåp som flyttats skall "vila" ett dygn eller så innan de startas, för att vätskorna skall ha hunnit jämna ut sig igen. Vad vet jag, men det lät vederhäftigt.

Några ventilationshål och ett par små lister på insidan så är rummet klart för provkörning!

Inga kommentarer: