onsdag, maj 31, 2006

Bygga vinkällare...

...kan man göra på mer än ett sätt! När omständigheterna en längre tid inte tillåtit så mycket byggtid, så kan man ju i alla fall investera i det som skall fylla vinrummet - alltså vin!

Systembolaget har på ett väldigt disktret sätt smugit ut en rad läckerheter under veckan. det handlar om ej uthämtade primörviner, dvs viner som folk beställt som primör (våren efter skörden) och sedan fått hem i flaska först 1-2 år senare. Man har nu lagt ned den här hanteringen, kanske beronde på att många sedan inte hämtade ut sina viner när de väl levererades.

I måndags släpptes alltså ett stort parti av dessa rester ut. Min vän vinmannen hörde till de som hängde på låset på regeringsgatan för att få tag i de riktigt raraste droppana. Men även för oss andra finns fortfarande chansen till fynd.

Jag hade ju goda - om än inte optimala, beroende på sammanhanget - erfarenheter av ch Giscours 2000. Nu fanns samma vin årgång 2001 ute för nästan halva priset av 2000. Jag hittade ett par recensioner på nätet, där bl a Anders Röttorp på di.se ger det goda betyg och hög prisvärdhet - och då för ett pris långt över det nu aktuella. Det visar sig att vinimportören Hjo Grosshandel haft -01:an ute i butik i höstas men dragit in den nu. Den finns dock kvar på deras hemsida - och då för samma pris som -00:an! Förvirrad? Det var jag med ett tag.

Prima primör!


Hur som helst kom jag hem med en låda, plus ett par extra flaskor så att man kan prova vinet utan att bryta lådan... Hälften av de redan från början ganska få flaskorna hos Systemet har försvunnit på ett par dagar, så jag kände mig tvungen att gripa tillfället när det fortfarande fanns.

Ännu större anledning att bli klar med det där vinrummet någon gång...

1 kommentar:

Anonym sa...

Super color scheme, I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»