onsdag, augusti 22, 2012

skeboöl, haut-bages-liberal -05 vs -98 och graham's -83


En kort not om en synnerligen trevlig eftermiddag och kväll, delvis i en trädgård och senare inomhus i ett vackert gammalt hus i södra Stockholm bland före detta kollegor...

Det måste vara årets varmaste dag, tänker jag när jag stretar fram från tunnelbanestationen. Försenad, såklart. Tack till trafikkaoset som varje gång jag försöker ta mig till huvudstaden påminner mig om (ytterligare) ett gott skäl att lämna förra jobbet.

Mina närmaste kollegor och medarbetare var dock inte ett bidragande skäl - tvärtom. En lika skön som skärpt skara får man leta efter! Så att tacka ja till O:s inbjudan var självklart och återseendet kärt.

När jag kommer in i trädgården finner jag ett okänt ansikte runt bordet. Så okänt kanske det inte var, egentligen - att det här är den tredje brodern i skaran framstår utan minsta tvekan av fysionomi, röst, rörelsemönster... Tredje brodern har inget med offentlig sektor att göra. Han brygger öl. Gott öl dessutom. Skebo bruksbryggeri har fått en del goda omnämnanden som jag fångat upp utan att vara särskilt intresserad, egentligen.



Ska det vara öl så får det gärna ha lite stuns. Gjutarns bästa sitter som en smäck till sill och potäter...!

Efter flykt inomhus från en regnskur fortsätter kalaset. Så småningom med en champagne och skål för absent friends.



Henriot -02 är fortfarande ett mycket trevligt vin, men jag börjar längta efter lite mer komplexitet i det. Lås på resten av flaskorna...

Bryggarbrorsan sticker emellan med ett öl till efterrätten. Eller snarare barley wine, som han säger. Alkoholen ligger nog på runt 10% på det här drickat, som ännu inte lanserats. Spännande är det i alla fall, med uttalat fruktiga toner av aprikos. Passar utmärkt till kladdkaka med vispgrädde!


Senare på kvällen kör jag en repris på min Pauillacvertikal jag gjorde när jag hade delar av samma gäng på middag här hemma för ett par år sedan. Då var det Batailley -01 vs -82, där -82:an lekte hem det hela. Det är jämnare den här gången.


Haut-Bages-Liberal 2005 börjar bli drickbart; ganska tät frukt, tanninrikt och en lätt smörkolaton som för mig talar om att det bör vänta ett tag till. Samma vin fast som 1998 har en helt annan doftrikedom med djup och fines, men är lite tunt bredvid muskelstinna lillebror. Flest röster till det äldre vinet i alla fall. Kul!


Kvällens vin alla kategorier blev i stället Graham's 1983, som verkligen överpresterade den här kvällen. Fantastiskt rik, stor doft med fikon, fikonkärnor, lakrits. Fokuserad. Bra längd och tryck. Otroligt gott vin och en värdig avslutning på en återseendets kväll!

Inga kommentarer: