onsdag, juli 20, 2011

1998 ch poujeaux

Av en händelse har jag samlat på mig lite blandade Bordeaux-98:or av mindre men goda slott. 1998 är en årgång som lätt förbises, trots att den kan vara fantastiskt trevlig just nu.

Så är åtminstone fallet med kvällens Poujeaux -98. Doften är inledningsvis lite funkig med stalliga aromer, och hustrun drar öronen åt sig. Jag skiner dock som en sol; ett seriöst bra sniffvin som bara blir bättre att dofta på under kvällen. Svarta vinbär, läder, tobak... Mognad som inte gått överstyr! Munkänslan är slank. "Blaskig!" tycker hustrun; hård som vanligt i sina omdömen mot mina älskade bordeauxer... Smaken har gott om frukt kryddat med ceder, tobak och lite mocka. Otroligt gott, och riktigt bra längd! Även hustrun tycker att vinet tar sig ordentligt under kvällen.

Summarum: ett otroligt gott vin att dricka just nu, och som jag gissar står på sin peak nu. Oväntat hög kvalitet, trots att Poujeaux är ett stabilt slott. Ikväll serverades vinet till hårdostar och två avsnitt Mad Men, vilket passade utmärkt!

PS Vinmannen har börjat blogga igen, och råkade också notera Poujeaux -98 idag. Jag kan inte hyperlänka från min Telefon, men googla rätt på honom ni som vill!

PPS Här finns Vinmannen!

1 kommentar:

Vinmannen sa...

Ja, visst är det ett allmänt övertygande exemplar på god bordeaux i all sin enkelhet!