söndag, mars 13, 2011

mannerström på hyllan

På fredagskvällen samlades Redaktören och Direktören på Hyllan för att njuta av Leif Mannerströms gästspel. IT-mannen anslöt direkt från Tallinn, något sen. Själv var jag i en absurditet till tillvaro; satt i beredskap för en eventuell svensk räddningsinsats till Japan. Jag packade väskorna och följde alla möjliga nyhetsrapporteringar och FN:s hemsidor för att skapa mig en så samlad bild som möjligt av katastrofens omfattning.


Strax före kl 21 kom motbudet; ingen svensk insats. Jag vet inte hur man är funtad, men när anspänningen började släppa satte jag mig i alla fall i en taxi och ramlade in på Hyllan. Man hade inte hunnit mer än förbi första förrätten, och jag gjorde mitt bästa för att komma ikapp.


Av många skäl ägnades inte vin och mat samma uppmärksamhet som de borde. Vi drack psycho-Bolli (som vi försökte få IT-mannen att bjuda på....) bredvid det föga insprierande vinpaketet. Guigals Côtes-du-Rhône (vitt) passerade förbi till en elegant hummerrätt (med vanilj beurre-blanc; olyckligtvis fotograferad på glastallrik ovanpå menyn....); sedan en beaujolais till en välkomponerad torsk.





Vi avrundade med kaffe och Delamain Réserve de la Familie. Och sedan följde cocktail-hour....

På många sätt en fantastiskt trevlig kväll, för mig personligen kryddad med ett mått av carpe diem som bara en avlägsen katastrof - som jag nästan engagerades i - kan bidra med. Förmånen att emellanåt få njuta av tillvaron med goda vänner bör inte underskattas...








Inga kommentarer: