söndag, mars 13, 2011

2000 billecart-salmon cuvée nicholas-francois


En halvflaska bubbel till melodifestivalens final. Efter urladdningen kvällen innan kändes det lagom...


Billecart-Salmon hör till favoriterna av champagnehusen. När en ny årgång av Cuvée Nicholas Francois Billecart lanseras är det dags att hänga på; åtminstone för att sno åt sig av halvfalskorna. Hur den här prissättningen gått till är mer än jag vet, men helflaskan kostar 749 kr, och halvan 299... I stället för som brukligt ta drygt 50% av helflaskans pris så ligger man alltså under 40% - var är den begravda hunden någonstans!? Tills jag hittar den utgår jag från devisen "felräkning i banken till min favör" och tackar och tar emot...

Doften är kritig, sval, mineralig med inslag av musselskal, gröna äpplen, citrus - efterhand lite mer nötter och en antydan till bröd. Det känns ungt, men inte knutet. Smaken är ren, fokuserad, skarp med toner av krita, äpplen, citrus och mer mineral. Lång och exakt eftersmak.

Det här är seriös champagne av hög kvalitet, men som jag bedömer har sin bästa (ännu bättre) tid framför sig. Lite mer komplexitet med något år eller två på rygg...? Tvivelsutan ett bra köp, hursomhelst!

Inga kommentarer: