torsdag, november 01, 2007

Graillot Crozes-Hermitage 2005 och påfyllning i vinrummet

Vissa viner blir hajpade. Alain Graillot Crozes-Hermitage här är ett av dem. När jag kom över några -04:or så var det för att jag för en gångs skull hade prickat in en ledig dag och kunde vara först på plats. Hade desstuom strax innan prövat -01 (eller kanske -00?) på vinmannens fest och var ganska såld på vinet. Fortfarande det enda exemplaret jag prövat.
Både Frankofilen och Finare Vinare beskriver smått kaotiska scener vid öppningstid - nu igen! Bordeauxsläppet var ju bara två veckor sedan? Själv hade jag gett upp hoppet; ingen chans att komma i från jobbet i vettig tid.
Då, vid 15-tiden på em ringer pokermannen. "Tjena, är på SB där de just får in fyra lådor Graillot -05. Jag tänkte köpa en låda - vill du vara med och dela?" På så vis landades fyra flaskor av det röda guldet, efter att även whiskymannen signalerat intresse att vara med och dela. Hyvens!

Någon provsmakning blir det dock inte tal om på ett tag. Beredskapsvecka igen sätter stopp för sådant. Då får man ägna sig åt att stuva om och arrangera lite i vinrummet så att tilldelningen av Bordeaux 2004 får plats på ett bra sätt. En ganska skön syn, eller hur? Eventuella läsare av denna blogg tror jag inte störs av något som skulle kunna uppfattas som skrytsamt, eftersom de antagligen handlat mer själva i alla fall!

3 kommentarer:

Frankofilen sa...

Skrytsamt? - jag gläds med dig åt vinstlotten! Ser riktigt härligt ut. Bilder är väl det närmaste jag kommer Barton och Latour. Trevliga vänner du har förresten. Verkar vara en bra vecka för vinrummet ;-)

Anonym sa...

Hade jag inte varit så förbannat klen skulle jag köpt alla fyra. Nu fick jag nöja mig med en låda för egen räkning och en för mindre lyckligt lottade kamrater. /P

Finare Vinare sa...

Så ska ett bord se ut efter en lyckad vinhandling. Ren glädje - inte skryt... Det är väl bara i detta land man förväntas skämmas lite efter att ha tänkt en smula på sina vinupplevelser i framtiden? Må vinrummet ge utdelning för arbete, tid och pengar!

mvh,

Finare & Vinare