måndag, september 24, 2007

Tvådagars rhône och budgetbubbel

Äntligen en kväll utan beredskap. Eftersom jag har jour igen hela dygnet imorgon var det dock inte läge för några större utsvävningar. Ett glas bubbel hade jag gjort mig förtjänt av, och för att det skulle stanna därvidlag öppnades en miniflaska Jacob's Creek Chardonnay Pinot Noir vid hemkomsten. Jag blev minst sagt positivt överraskad av den avrundade smaken med mogna gula äpplen och i mitt tycke även en del jäst- och brödtoner. Enligt uppgift är det i alla fall flaskjäst vilket ju tyder på ambitioner. Smaken är lite kort, men balanserad. Helt okej, med andra ord! Bland många enklare champagnealternativ kan jag störas av alltför hårda och spretiga syror, men inte här. Doft och smak stämde väl överens och levererade en njutningsfull stund för i sammanhanget facila 32:-...


Husrtun hade lämnat ett glas av lördagens röda Rhône (se nedan), och till ett parti Monopol med sonen (som numera besitter såväl Kungsgatan/Stureplan/Vasagatan som Centrum/Norrmalmstorg - grrrr....!) och hustrun fick jag avsluta det. Mycket hade hänt sedan det öppnades, och två dygns luftning hade gjort det gott! Färgen var djupröd - varken blåröd eller med tegelkant - och genomskinlig. Doften dominerades nu helt av vitpeppar och björnbär, och i smaken återfanns dessa parat med rökt ost (!) och korv samt en touch av mynta i eftersmaken. Den i mitt tycke störande, påträngande eucalyptusdoften var alltså klart nedtonad; i det närmaste försvunnen. I eftersmaken fanns alltså ett litet inslag kvar, men nu som ett ackompanjemang och inte som förts fíol. I allt; ett klart mer njutbart vin nu än för två dagar sedan!

Inga kommentarer: