fredag, april 06, 2007

second life och Il Conte rödtjut

Det har varit tunt med bloggandet en tid. Den senaste veckan har tid tillgänglig för datorn ägnats åt Second Life, efter att en artikel i DN fick mig över tröskeln. Visst hade jag hört om det långt tidigare, men om DN skriver om något så måste det ju tillhöra allmänbildningen att åtminstone traskat runt där ett tag. Jag tror förreseten att det var DN som fick mig att börja blogga?

Hur som helst, Second Life är i min mening en fascinerande ytlighet i bjärt, dålig grafik, och med en övervikt åt naket/lättklätt. Som jag konstaterade när jag introducerade IT-mannen i det hela - folk är nog lika intressanta här som i verkligheten, tyvärr. Jag har lyckats ansluta mig till någon sorts vinklubb utan att ha märkt något av det ännu, annars är det tunt med sådant. Skaffa coola kläder, frisyrer, tatueringar och spring på olika nattklubbar verkar vara mottot hittills.

* * *

I kväll provades en nyhet från systemet på halvflaska; Il Conte Montepulciano d'Abruzzo 2005. ovanligt billigt för att hamna på bordet här men sortimentet av halvflaskor bör hållas under ständig uppsikt och kontroll. När en nyhet letar sig dit bör den testas. Min spontana reaktion var att det var ett schysst rödtjut; inte överdrivet komplext men inte tunt och glest eller alltför obalanserat. Lite frukt, lite fat, lite kryddor, sådär. Och för ynka 32:- på halv, 56:- på hel, så kändes det helt okej.

Därefter läste jag Allt om Vins test denna månad, där samma vin sågades grundligt och fick beteckningen Ej prisvärt. Innan ett 56:-vin bedöms som Ej prisvärt bör det rimligen vara riktigt uselt, och det ville jag med bestämdhet hävda att det inte var; tvärtom. Bläddrade raskt upp Gourmets test och si, där fick den genast betyget Mycket prisvärt och idel lovord. Så olika det slår ibland!? Och hur stor skillnad gjorde det att jag hällde upp mitt på karaff och gav det en rejäl luftning innan jag drack? Lita på vem du vill - jag kommer i alla fall inte att tveka att köpa fler till ensamma pastamiddagar, pizzor och liknande.

Detta skrivet till de sista dropparna av en Bowmore Enigma 12yo - en annan köprekommendation om du åker Finlandsbåt någon gång...

1 kommentar:

Mathias sa...

Våga bli rymdtrucker!

http://www.eve-online.com