torsdag, februari 01, 2007

vinsläpp igen

Idag inträffade den ovanliga kombinationen av 1) en månad utan några särskilda utgifter och därmed lite pengar över, 2) en ledig dag på grund av kommande arbetspass i helgen, och 3) nyhetssläpp på vårt kära hatobjekt Systembolaget. Många gånger har jag svurit över rara flaskor som passerat mig förbi för att jag inte haft möjlighet att komma ifrån jobbet och hänga vid butiksdörren vid öppningsdags. En del viner tar ju slut inom loppet av några minuter från öppningsdags och hittar därmed aldrig hem till konjärens källare. Så inte idag!

Det slumpade sig också så att det i februaris släpp av tillfälliga nyheter fanns ett par intressanta artiklar som dels inte kostade skjortan, dels hör till kategorin lagringsviner. Så jag hängde på låset och efter en stund fanns i min korg t ex några flaskor av det åtråvärda Crozes-Hermitage 2004 från Alain Graillot; ett vin som ju vinmannen bjöd på vid sin fest för några veckor sedan, dock fyra år äldre den gången. Den som vill lägga vantarna på detta vin får sno sig - flaskorna på butiken i Uppsala tog slut fem minuter efter öppningsdags och i hela Stockholms län finns en (1!) enda kvar... I Linköping dock hela 48 st!

Nästa vin var Domaine Santa Duc Gigondas 2004. Jag vet att jag skrivit ned grenachedruvan tidigare, men det här vinet (som jag upptäckte i en fantastisk vinbutik i Norwich på den tid hustrun bodde i England) har jag testat förr efter att ha låtit mogna ett par år och minns det som mycket övertygande. Skall bli intressant att följa dess utveckling.

Ett klassiskt lagringsvin är Chateau Montus. Jag nöjde mig med ett par flaskor, men kanske fyller jag på efterhand. Det verkar gå att få tag på ett tag till. Samma sak gäller Barolo 2001 Fontanafredda.

En Meursault, Le Poruzot Dessus Premier Cru 2004, fick också följa med hem. Mest för att det skall uppmuntras att den lilla Uppsalabutiken snor åt sig en och annan flaska av de där riktigt små partierna som annars bara dyker upp på Regeringsgatan. Och en Meursault är ju alltid en Meursault, liksom. Det finns få källare med för många.

Ja, och så kunde jag inte motstå ett par flaskor riesling; Trimbach Cuvée Frédéric Emile 2003. Jag har några 2000 liggandes som det kanske börjar bli dags att plocka av, och då måste man ju fylla på i andra änden...



Trots allt detta klarade jag av att inte komma hem med mer Bordeaux! Källaren behövde balanseras upp och det känns som det här blev ett steg i rätt riktning. Det börjar se riktigt trevligt ut i pappas koja, eller hur?

Inga kommentarer: