onsdag, mars 04, 2015

2005 nuits-st-georges clos des porrets, dom henri gouges


Jag drack det här vinet på halvflaska i höstas i London, på the Square. Jag gillade det då och råkade snubbla över ett på buteljer här på hemmaplan strax därefter.

När hustrun önskar "ankbröst!" och kompletterar med "jordärtskockspuré!" till födelsedagsmiddag så låter det som ett läge att testa av vinet.


Förutom anka och skocka så blir det en sås på körsbärsvin, granatäpple och lite apelsinjuice. På purén hamnade lite krisp i form av knaperstekt pancetta och finriven ostronskivling. Helt okej för en onsdag.

Vinet utvecklas positivt under kvällen, vilket för mig är tecken på lagringspotential. Inledningsvis känns det väldigt fruktdominerat och syrligt och inte så komplext som jag mindes det. Men mot slutet av kvällen har det blommat ut i de kryddiga, sandelträiga drag jag uppskattade i höstas. Inte ett stort vin, men riktigt gott och kan definitivt utvecklas positivt ett bra tag till. Beståndsdelarna finns där...

2 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Intressant, vi har några av den där liggande i källaren.

Väckarklockan är inställd på 2020-2035 och det verkar väl fortfarande ganska vettigt?

konjären sa...

Jo, absolut... stor skillnad på halvflaskan och den här, särskilt i början av kvällen. Minst fem år till för högre utväxling är min gissning!